A Synthesis of EFL Research in Chilean High Schools: Research Shortage or Research Opportunities?



Document title: A Synthesis of EFL Research in Chilean High Schools: Research Shortage or Research Opportunities?
Journal: Profile
Database: CLASE
System number: 000525337
ISSN: 1657-0790
Authors: 1
Institutions: 1University of Toronto, Toronto, Ontario. Canadá
Year:
Season: Ene-Jun
Volumen: 24
Number: 1
Pages: 227-246
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico
Spanish abstract Este artículo es una revisión configurativa que apunta a sintetizar la literatura sobre la enseñanza del inglés como lengua extranjera específicamente en contextos de enseñanza media en Chile. A partir de un corpus pre-COVID-19, identifiqué un número acotado de estudios conexos (n = 23) publicados durante la última década. Utilicé el método de síntesis interpretativa crítica la cual reveló tres campos de investigación que abarcan temas desde la didáctica hasta problemáticas socio-estructurales. La síntesis interpretativa crítica demuestra que la investigación se centra preponderantemente en áreas curriculares ligadas a las tensiones y desafíos del docente y su enseñanza. Finalmente, discuto las implicancias y limitaciones en la investigación en inglés como lengua extranjera en el contexto chileno, para las cuales sugiero algunas innovaciones con el fin de ampliarla críticamente
English abstract This article is a configurative literature review that aims to synthesize available research on English as a foreign language education, undertaken specifically in Chilean high-school settings. Drawing on a pre-COVID-19 research corpus, I identified a limited number of concordant accounts (n = 23) published during the last decade. I used a critical interpretive synthesis methodology which yielded three research fields ranging from didactics to socio-structural problematics. The synthesis shows that the research addresses curricular aspects devoid of socio-political and historical contexts, emphasizing primarily teachers’ teaching tensions and challenges. Finally, I discuss the English as a foreign language research limitations and implications for the Chilean context, for which I suggest some innovations to broaden future inquiry critically
Disciplines: Educación
Keyword: Pedagogía,
Educación media y media superior,
Chile,
Enseñanza del inglés,
Educación secundaria,
Inglés como lengua extranjera,
Investigación educativa,
Síntesis interpretativa crítica
Keyword: Pedagogy,
Secondary education,
Chile,
English teaching,
High school,
Critical interpretive synthesis,
English as a foreign language,
Educative research
Full text: Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF)