La enseñanza del "tiempo histórico". Problemas y propuestas didácticas



Document title: La enseñanza del "tiempo histórico". Problemas y propuestas didácticas
Journal: Historia & ensino (Londrina)
Database: CLASE
System number: 000410015
ISSN: 2238-3018
Authors: 1
1
Institutions: 1Escuela Normal Superior de México, México, Distrito Federal. México
Year:
Season: Ene-Jun
Volumen: 19
Number: 1
Pages: 7-25
Country: Brasil
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Descriptivo
Spanish abstract Señalando la diferencia didáctica entre tiempo histórico y tiempo cronológico, se revisan la propuesta constructivista para la formación de “nociones temporales” y la del “Modelo de Educación Histórica”: la “clase interactiva” y el “shock empático” como estrategias para superar el “presentismo” del alumno de secundaria. Se discuten sus resultados observados en tesis de la Escuela Normal Superior de México (2003 - 2013)
English abstract Based on the observation of the learning difference between historical time and chronological time is reviewed the constructivist proposal to the formulation of “temporal notions” and “Model of Historical Education”: the “interactive classroom” and “empathic shock” as strategies to overcome the “presenteeism” of st udent’s high school . We discuss the results observed in thesis on Normal School College of Mexico (2003 - 2013)
Disciplines: Educación
Keyword: Didáctica,
Pedagogía,
Educación superior,
Fuentes históricas,
México,
Educación histórica
Full text: Texto completo (Ver HTML)