Journal: | Voces de la educación |
Database: | |
System number: | 000572441 |
ISSN: | 2448-6248 |
Authors: | Catelli, Jorge Eduardo1 |
Institutions: | 1Universidad de Buenos Aires, |
Year: | 2019 |
Volumen: | s/v |
Pages: | 45-63 |
Country: | México |
Language: | Español |
English abstract | This article presents a line of Interpretation from psychological foundations, based eminently on psychoanalytic conceptualizations, to think, articulate and base socio-emotional education. It offers nodal theoretical tools, in relation to concepts such as "identification", "tutorial function", "the other and the alike", among others, explaining the psycho-socio-emotional constitution of the subject, in relationship with its structural dependence on the Other. |
Spanish abstract | El presente artículo presenta una línea de lectura desdefundamentos psicológicos, basados eminentemente en conceptualizaciones psicoanalíticas, para pensar, articular y fundamentar la educación socioemocional. Ofrece herramientas teóricas nodales, en relación con conceptos tales como el de "identificación", el de "función tutorial", el de "prójimo y el semejante", entre otros, dando cuenta de la constitución psíco-socio-emocional del sujeto, en relación con su dependencia estructural respecto del Otro. |
Keyword: | educación socioemocional, constitución subjetiva, identificación, prójimo, función tutorial |
Keyword: | socio-emotional education, subjective constitution, identification, the other, tutorial function |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |