Fundamentos para una "educación socioemocional": apuntes conceptuales desde una mirada posible



Document title: Fundamentos para una "educación socioemocional": apuntes conceptuales desde una mirada posible
Journal: Voces de la educación
Database:
System number: 000572441
ISSN: 2448-6248
Authors: 1
Institutions: 1Universidad de Buenos Aires,
Year:
Volumen: s/v
Pages: 45-63
Country: México
Language: Español
English abstract This article presents a line of Interpretation from psychological foundations, based eminently on psychoanalytic conceptualizations, to think, articulate and base socio-emotional education.  It offers nodal theoretical tools, in relation to concepts such as "identification", "tutorial function", "the other and the alike", among others, explaining the psycho-socio-emotional constitution of the subject, in  relationship with its structural dependence on the Other.
Spanish abstract El presente artículo presenta una línea de lectura desdefundamentos psicológicos, basados eminentemente en conceptualizaciones psicoanalíticas, para pensar, articular y fundamentar la educación socioemocional. Ofrece herramientas teóricas nodales, en relación con conceptos tales como el de "identificación", el de "función tutorial", el de "prójimo y el semejante", entre otros, dando cuenta de la constitución psíco-socio-emocional del sujeto, en relación con su dependencia estructural respecto del Otro.
Keyword: educación socioemocional,
constitución subjetiva,
identificación,
prójimo,
función tutorial
Keyword: socio-emotional education,
subjective constitution,
identification,
the other,
tutorial function
Full text: Texto completo (Ver PDF)