El discurso pedagógico y procesos inclusivos: una paradoja



Document title: El discurso pedagógico y procesos inclusivos: una paradoja
Journal: Tercer milenio (Antofagasta)
Database: CLASE
System number: 000295325
ISSN: 0717-229X
Authors: 1
2
Institutions: 1Universidad de La Frontera, Facultad de Educación y Humanidades, Temuco, Cautín. Chile
2Universidad Austral de Chile, Facultad de Medicina, Valdivia. Chile
Year:
Number: 17
Pages: 68-72
Country: Chile
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract La discusión surge a partir de la observación de las interacciones entre acción y discurso consideradas en la investigación de la formación inicial de profesores de castellano y comunicación, cuya aproximación fenomenológica permite atender todos los actores involucrados en las interrelaciones comunicativas que participan en el proceso de formación académica. Los resultados expresan que el discurso pedagógico promueve la inclusión. Sin embargo, éste se construye en base a una realidad opuesta que evidencia un paradigma excluyente, clausurado a otras disciplinas, con un saber atomizado, de pensamiento lineal, que administra el saber – poder en función del paradigma y la institucionalidad vigente
English abstract The discussion arises from the observation done to the interaction between action and discourse in the research of initial education for teachers of Spanish and Communication which phenomenological approach allows us to support all actants involved in communicative interrelationships participating in the process of academic education. The results tell us that the pedagogical discourse promotes inclusion; nevertheless this is build up upon an opposite reality that proves an exclusive paradigm, closed in other disciplines, with a minimized knowledge, a lineal thinking, managing the knowledge-power on acting purposes of the paradigm and present institutional
Disciplines: Literatura y lingüística,
Educación
Keyword: Análisis del discurso,
Pedagogía,
Profesores,
Discurso pedagógico,
Exclusión,
Inclusión,
Ideología
Document request
Note: The document is shipping cost.









Original documents can be consulted at the Departamento de Información y Servicios Documentales, located in the Annex to the General Directorate of Libraries (DGB), circuito de la Investigación Científica across from the Auditorium Nabor Carrillo, located between the Institutes of Physics and Astronomy. Ciudad Universitaria UNAM. Show map
For more information: Departamento de Información y Servicios Documentales, Tels. (5255) 5622-3960, 5622-3964. E-mail: sinfo@dgb.unam.mx . Monday to Friday from (8 to 16 hrs).