Ideologies revealed during the construction of meaning in an EFL class



Document title: Ideologies revealed during the construction of meaning in an EFL class
Journal: Profile
Database: CLASE
System number: 000411023
ISSN: 1657-0790
Authors: 1
Institutions: 1Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá. Colombia
Year:
Season: Oct
Volumen: 16
Number: 2
Pages: 21-36
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Aplicado, analítico
Spanish abstract Se reporta un estudio de tipo cualitativo interpretativo adelantado en una universidad pública de Bogotá con 26 docentes en formación, de una licenciatura en educación básica con énfasis en ciencias sociales. Este artículo se concentra en develar las ideologías mostradas por ellos en el proceso de construir el significado de los textos a través de tareas basadas en escritos durante las clases de inglés como lengua extranjera. La información se recolectó mediante las producciones de los estudiantes y la grabación de las sesiones de clase. Los datos fueron analizados inductivamente siguiendo la teoría fundamentada. Los resultados indican tres categorías subsidiarias: resquebrajando el establecimiento, perspectivas desde una posición contra-hegemónica y resistiendo la corriente dominante. Habitus es la categoría central que engloba los conceptos subsidiarios como resultado de un sistema internalizado de disposiciones fijas
English abstract This article reports on an interpretive qualitative study conducted at a public university in Bogotá with 26 pre-service social studies teachers. It is focused on unveiling which ideologies are discovered when they construct the meaning of texts through text-based tasks in an English as a foreign language class. The data were collected by using class video recordings and students’ artifacts. The data analysis procedure follows an inductive process based on grounded theory. Results indicated three subsidiary categories called Shattering the Establishment, Perspectives From a Counter-Hegemonic Position, and Resisting the Mainstream. Furthermore, there is the core category Habitus, which assembles those subsidiary categories in an internalized system of fixed dispositions
Disciplines: Educación
Keyword: Pedagogía,
Ideología,
Educación superior,
Construcción de significados,
Teoría fundamentada,
Habitus,
Textos,
Cultura dominante,
Contracultura
Full text: Texto completo (Ver PDF)