Evaluating Teachers’ Practices Beyond Content and Procedural Knowledge in a Colombian Context



Document title: Evaluating Teachers’ Practices Beyond Content and Procedural Knowledge in a Colombian Context
Journal: Profile
Database: CLASE
System number: 000523658
ISSN: 1657-0790
Authors: 1
1
1
Institutions: 1Universidad del Norte, Barranquilla, Atlántico. Colombia
Year:
Season: Jul-Dic
Volumen: 24
Number: 2
Pages: 99-115
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico
Spanish abstract Este artículo reporta un estudio de caso cualitativo que exploró el uso del modelo “Saber, analizar, reconocer, hacer y ver” de Kumaravadivelu como evaluación docente para identificar aspectos críticos y reflexivos de la práctica docente. Participaron nueve profesores de inglés de una universidad en Colombia y sus estudiantes. Las respuestas a encuestas, diarios de los profesores, observaciones y las percepciones de los estudiantes se categorizaron y analizaron temáticamente teniendo en cuenta las áreas del modelo. Los resultados sugieren que los profesores, si bien tienen un fuerte conocimiento procedimental y una autopercepción como profesores, encuentran difícil reconocer oportunidades para adoptar enfoques críticos en su práctica. Esto indica que el modelo ofrece formas eficientes de análisis y de enfocar áreas contextuales más específicas para el desarrollo profesional
English abstract This article reports on a qualitative case study that explored the use of Kumaravadivelu’s “Knowing, Analyzing, Recognizing, Doing, Seeing” model as a teacher evaluation tool to identify critical and reflective aspects of teachers’ practices for their professional development. The participants were nine English language teachers and their students at a Colombian university. Teacher survey responses, journals, observations, and students’ perceptions were collected and thematically categorized and analyzed under the model. Results suggest that teachers have strong procedural knowledge and self-perceptions but struggle with recognizing unique opportunities for critical approaches to their practice, indicating that the model provides more efficient ways of analyzing teachers and focusing on more specific contextual areas in the teachers’ professional development
Disciplines: Educación
Keyword: Pedagogía,
Evaluación educativa,
Colombia,
Evaluación docente,
Formación de profesores,
Desarrollo profesional,
Enseñanza del inglés,
Modelo KARDS
Keyword: Pedagogy,
Colombia,
Teacher training,
Teacher evaluation,
English teaching,
KARDS model,
Professional development
Full text: Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF)