Caracterización de dos géneros académicos a la luz de la metáfora gramatical: un estudio sistémico-funcional



Document title: Caracterización de dos géneros académicos a la luz de la metáfora gramatical: un estudio sistémico-funcional
Journal: Estudios de lingüística aplicada
Database: CLASE
System number: 000389814
ISSN: 0185-2647
Authors: 1
Institutions: 1Universidad Nacional Autónoma de México, Centro de Enseñanza de Lenguas Extranjeras, México, Distrito Federal. México
Year:
Season: Jul
Volumen: 31
Number: 57
Pages: 73-92
Country: México
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico
Spanish abstract Basándose en el marco de la lingüística sistémico-funcional, se realizó un análisis de la metáfora gramatical (concepto acuñado en esta teoría) en dos géneros pertenecientes al registro académico humanístico. El objetivo principal fue averiguar las diferencias y similitudes en el uso de este recurso lexicogramatical en ensayos y reseñas del área de Literatura. Para ello, se usó un corpus de 32 textos de estudiantes universitarios (12 ensayos y 20 reseñas) de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Adicionalmente, se analizaron cinco textos publicados en una revista arbitrada (tres ensayos y dos reseñas) para usarlos como punto de comparación respecto a los textos estudiantiles. Los resultados mostraron que existen diferencias significativas en el uso de la metáfora gramatical en ambos géneros
English abstract Using the theory of Systemic Functional Linguistics, an analysis of grammatical metaphor (a concept coined within this theory) was carried out in two genres that belong to the language of humanities. The main purpose was to compare and contrast the use of this lexico-grammatical resource in Literature essays and book reviews. A corpus of 32 texts written by college students (12 essays and 20 book reviews) from the Faculty of Philosophy and Literature of the National Autonomous University of Mexico (UNAM) was utilized. In addition, five texts published in a journal of Literature were analyzed in order to compare them to the college texts. The results showed that there are significant differences in the use of grammatical metaphor in both genres
Disciplines: Educación,
Literatura y lingüística
Keyword: Lingüística aplicada,
Gramática,
Metáfora,
Género discursivo,
Lingüística sistémico-funcional,
Ensayo,
Reseña
Document request
Note: The document is shipping cost.









Original documents can be consulted at the Departamento de Información y Servicios Documentales, located in the Annex to the General Directorate of Libraries (DGB), circuito de la Investigación Científica across from the Auditorium Nabor Carrillo, located between the Institutes of Physics and Astronomy. Ciudad Universitaria UNAM. Show map
For more information: Departamento de Información y Servicios Documentales, Tels. (5255) 5622-3960, 5622-3964. E-mail: sinfo@dgb.unam.mx . Monday to Friday from (8 to 16 hrs).