Cómo evaluar la competencia comunicativa a través de rúbricas en educación superior



Document title: Cómo evaluar la competencia comunicativa a través de rúbricas en educación superior
Journal: DIDAC
Database: CLASE
System number: 000416336
ISSN: 0185-3872
Authors: 1
Institutions: 1Universidad de Sevilla, Facultad de Ciencias de la Educación, Sevilla. España
Year:
Season: Jul-Dic
Number: 60
Pages: 27-31
Country: México
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico
Spanish abstract Con el fin de adaptar la oferta formativa a la demanda de los estudiantes de grado de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla, hemos diseñado una rúbrica analítica para evaluar la competencia comunicativa en las exposiciones orales. En ella se delimitan los criterios de desempeño específicos que vamos a utilizar para llevar a cabo la evaluación de esta competencia. El análisis de la rúbrica está basado en dos aspectos que consideramos fundamen- tales en la evaluación educativa: la mejora del aprendizaje y la mejora de su calificación. Desde el punto de vista de la mejora de los aprendizajes (regulación), hemos centrado el estudio en dos: individual y autónomo —para revisar y mejorar el trabajo propio— y revisión por parte del profesor de la asignatura. Para la mejora de la calificación se han seguido los criterios de transparencia y justicia
English abstract In order to adapt the formative supply of undergraduate students demand from the Faculty of Education at the University of Seville, we have designed an analytical rubric to evaluate oral presentations. It will define specific performance criteria that we will use to carry out the evaluation of this competition. The analysis of the section is based on two fundamentals aspects in education- al assessment: learning and score improvement. From the standpoint of learning improvement (regulation) we have focused the study into two: individual and autonomous —the review and improvement in own work— and the review by the corresponding teacher. We have followed the criteria of transparency and fairness to improve the classification
Disciplines: Educación
Keyword: Educación superior,
Evaluación educativa,
Competencia comunicativa,
España
Document request
Note: The document is shipping cost.









Original documents can be consulted at the Departamento de Información y Servicios Documentales, located in the Annex to the General Directorate of Libraries (DGB), circuito de la Investigación Científica across from the Auditorium Nabor Carrillo, located between the Institutes of Physics and Astronomy. Ciudad Universitaria UNAM. Show map
For more information: Departamento de Información y Servicios Documentales, Tels. (5255) 5622-3960, 5622-3964. E-mail: sinfo@dgb.unam.mx . Monday to Friday from (8 to 16 hrs).