Journal: | Comunicación y sociedad |
Database: | CLASE |
System number: | 000477152 |
ISSN: | 0188-252X |
Authors: | Polo Rojas, Néstor David1 |
Institutions: | 1Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá. Colombia |
Year: | 2018 |
Season: | Sep-Dic |
Number: | 33 |
Pages: | 41-64 |
Country: | México |
Language: | Español, inglés |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | En el marco de una investigación transnacional sobre alfabetismos digitales, el objetivo del presente artículo es analizar las prácticas de lectoescritura y estrategias de aprendizaje informal de estudiantes de colegios públicos colombianos en relación a las narraciones transmedia. Sostenido en un enfoque cualitativo y metodología etnográfica, el resultado es un estudio descriptivo sobre las competencias desarrolladas por los jóvenes a partir de la apropiación de estas narrativas |
English abstract | Within the framework of international research on digital literacy, the objective of this article is to analyze reading/writing practices and informal learning strategies of students in Colombian public schools related to transmedia narrations. Based on a qualitative approach and ethnographic methodology, the result is a descriptive study of the competences acquired by young readers through the appropriation of these narratives |
Disciplines: | Ciencias de la comunicación |
Keyword: | Sociología de la comunicación, Alfabetización digital, Lectoescritura, Narrativa transmedia, Alfabetización en información, Jóvenes, Fanfiction |
Keyword: | Sociology of communication, Digital literacy, Reading/writing practices, Information literacy, Transmedia storytelling, Youth, Fanfiction |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF) |