Journal: | Assensus |
Database: | CLASE |
System number: | 000498610 |
ISSN: | 2619-3884 |
Authors: | Daniels Puello, Amaranto1 |
Institutions: | 1Universidad de Cartagena, Cartagena de Indias. Colombia |
Year: | 2019 |
Season: | Mar-Jun |
Volumen: | 4 |
Number: | 6 |
Pages: | 57-70 |
Country: | Colombia |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico |
Spanish abstract | Este artículo de reflexión surge de los resultados de una primera aproximación analítica de los proyectos educativos institucionales de cinco instituciones educativas en los Montes de María-Colombia; le apunta a explorar los desafíos, procesos y acciones requeridas para la formación de pensamiento crítico en la escuela montemariana, en el marco de la relación escuela-territorio y sus diversas funciones, la cual tiene como elementos claves para su comprensión: la complejidad de la sociedad, el aumento de la diversidad social y/o cultural e, igualmente, las tensiones que surgen del contexto económico, político y social de los Montes de María, subregión colombiana que intenta avanzar desde el conflicto al restablecimiento de la paz |
English abstract | This reflection article comes from the results of a first analytical approach of the institutional educational projects of five educational institutions in the Montes de María-Colombia; It aims to explore the challenges, processes and actions required for the formation of critical thinking in the Montemarian school, within the framework of the school-territory relationship and its various functions, which has as key elements for its understanding: the complexity of the society, the increase of social and / or cultural diversity and, likewise, the tensions that arise from the economic, political and social context of the Montes de María, a Colombian sub-region that tries to move from conflict to the restoration of peace |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Pedagogía, Colombia, Pensamiento crítico, Metacognición, Enseñanza, Aprendizaje, Currículo |
Keyword: | Pedagogy, Colombia, Critical Thinking, Metacognition, Teaching, Learning, Curriculum |
Full text: | https://revistas.unicordoba.edu.co/index.php/assensus/article/view/1892/2272 |