Elite Interests and Public Expenditure in Education in the late XIX and early XX Century in Prussia: A Dialogue Between History and Economics



Document title: Elite Interests and Public Expenditure in Education in the late XIX and early XX Century in Prussia: A Dialogue Between History and Economics
Journal: Tiempo&economía
Database: CLASE
System number: 000519826
ISSN: 2422-2704
Authors: 1
Institutions: 1Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Económicas, Bogotá. Colombia
Year:
Volumen: 9
Number: 1
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract Este artículo analiza la manera en que la política de educación pública de Prusia fue orientada intencionalmente hacia principios económicos que los economistas modernos han formalizado y replicado. El ensayo compara los resultados de dos modelos económicos con las intenciones de los fun-cionarios del gobierno prusiano, las cuales se encuentran recogidas en la agenda de investigación de historiadores y académicos. El documento con-cluye que la política de educación pública de Prusia fue intuitiva e intencio-nalmente influenciada por principios económicos y las orientaciones de los modelos teóricos y empíricos seleccionados para tal fin
English abstract This paper discusses how Prussia’s public education policy was in-tentionally guided by economic principles that modern economists have formalized and modeled. The essay compares the results of two economic models with the intentions held by Prussian government officials, which are enshrined in the research agenda of historians and academics. The paper concludes that Prussia’s public education policy was intuitively and inten-tionally influenced by economic principles and intuitions of the theoretical and empirical models chosen
Disciplines: Economía,
Educación
Keyword: Historia y filosofía de la economía,
Sistemas educativos,
Prusia,
Elites,
Gasto público,
Educación,
Historia económica
Full text: https://revistas.utadeo.edu.co/index.php/TyE/article/view/1729/1797