Learning and teaching amidst and beyond the covid-19 pandemic: sustaining and enhancing students" solidarity



Document title: Learning and teaching amidst and beyond the covid-19 pandemic: sustaining and enhancing students" solidarity
Journal: Telos. Revista de estudios interdisciplinarios en ciencias sociales
Database:
System number: 000555932
ISSN: 1317-0570
Authors: 1
Institutions: 1Ufa University of Science and Technology,
Year:
Volumen: 26
Number: 1
Pages: 260-277
Country: Venezuela
Language: Inglés
English abstract This research aims to explore the issues of learning and teaching online at Russian universities, including during the COVID-19 outbreak. With movement and contacts restricted, all full-time students and all educators had to master new technologies in a very short term, develop special course layouts for remote teaching mode, and cope with the motivational challenges. The methods include but are not limited to content analysis of media publications, domestic regulations, and local normative documents. The concepts of macro-social and group (particularistic) solidarity together with the methodological position of the interplay between solidarity, autonomy, and agency, constitute the original theoretical ground of the research. Comparing in-person, blended, and complete virtual learning modes during COVID-19, the study discusses teachers' work overload, students' acceptance of distant modes of education, and their solidarity when interacting with university administrations and governments. The paper provides a meta-analysis by exploring the impacts of digital transformation and the Covid-2019 outbreak on justice, transparency, agency, and solidarity at universities. The findings show challenges and ways of self-realization of students and teachers in complex socio-economic, psychological, and educational conditions and are of decisive importance for teachers who develop and conduct philosophical disciplines online. Showing systemic shortcomings of the regional educational system, the paper raises our awareness of how emergency situation, political and managerial measures interact with challenges and coping practices of educational and non-educational actors.
Spanish abstract Esta investigación tiene como objetivo explorar los problemas del aprendizaje y la enseñanza en línea en las universidades rusas, incluso durante el brote de COVID-19. Con movimientos y contactos restringidos, todos los estudiantes a tiempo completo y todos los educadores tuvieron que dominar las nuevas tecnologías en muy poco tiempo, desarrollar diseños de cursos especiales para el modo de enseñanza remota y afrontar los desafíos motivacionales. Los métodos incluyen, entre otros, análisis de contenido de publicaciones de medios, regulaciones nacionales y documentos normativos locales. Los conceptos de solidaridad macrosocial y de grupo (particularista) junto con la posición metodológica de la interacción entre solidaridad, autonomía y agencia constituyen el fundamento teórico original de la investigación. Comparando los modos de aprendizaje presencial, semipresencial y virtual completo durante la COVID-19, el estudio analiza la sobrecarga de trabajo de los docentes, la aceptación de los estudiantes del modo de educación a distancia y su solidaridad al interactuar con las administraciones universitarias y los gobiernos. El artículo proporciona un metanálisis explorando los impactos de la transformación digital y el brote de Covid-2019 en la justicia, la transparencia, la agencia y la solidaridad en las universidades. Los hallazgos muestran desafíos y formas de autorrealización de estudiantes y profesores en condiciones socioeconómicas, psicológicas y educativas complejas, y son de importancia decisiva para los profesores que desarrollan y dirigen disciplinas filosóficas en línea. Al mostrar las deficiencias sistémicas del sistema educativo regional, el artículo aumenta nuestra conciencia sobre cómo las situaciones de emergencia, las medidas políticas y de gestión interactúan con los desafíos y las prácticas de afrontamiento de los actores educativos y no educativos.
Keyword: solidaridad,
agencia,
estudiantes,
política educativa,
enseñanza remota de emergencia (ERT),
zumbido,
fatiga digital
Keyword: solidarity,
agency,
students,
educational policy,
emergency remote teaching (ERT),
zoombie,
digital fatigue
Full text: Texto completo (Ver PDF)