Journal: | Sociológica (México, D.F.) |
Database: | CLASE |
System number: | 000491397 |
ISSN: | 0187-0173 |
Authors: | Algañaraz Soria, Víctor Hugo1 |
Institutions: | 1Universidad Nacional de San Juan, Facultad de Ciencias Sociales, San Juan. Argentina |
Year: | 2019 |
Season: | Ene-Abr |
Volumen: | 34 |
Number: | 96 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | Articulando el enfoque histórico-estructural latinoamericano con la sociología reflexiva de Pierre Bourdieu, este trabajo analiza la configuración del “circuito universitario privado” argentino entre 1955 y 1983. Mediante el análisis factorial de correspondencias múltiples (AFCM) se ha condensado analíticamente su estructura y construido una tipología de sus instituciones, identificando dos principios de jerarquización, uno “endógeno”, que da cuenta de su autonomía relativa e illusio académica; y otro “exógeno” vinculado a sus niveles de heteronomía en relación con el campo de poder global y que permite comprender la injerencia de los gobiernos de turno y de la Iglesia católica en este contexto |
English abstract | Linking the Latin American historic-structural approach with Pierre Bourdieu’s reflexive sociology, this article analyzes the configuration of Argentina’s “private university circuit” between 1955 and 1983. Using a factorial multiple correspondence analysis (FMCA), the author has analytically condensed its structure and constituted a typology of its institutions, identifying two main principles for establishing a hierarchy. One is “endogenous” and looks at its relative autonomy and academic illusio; the other, “exogenous,” linked to levels of heteronomy vis-à-vis the global field of power, makes it possible to understand the influence of the governments in power and the Catholic Church in this context |
Disciplines: | Sociología, Educación |
Keyword: | Educación superior, Universidades privadas, Argentina, Autonomía académica, Campo de poder, Análisis factorial |
Keyword: | Higher education, Private universities, Argentina, Academic autonomy, Field of power, Factorial analysis |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF) |