Journal: | Signos lingüísticos |
Database: | CLASE |
System number: | 000406839 |
ISSN: | 1870-4042 |
Authors: | Parra, Yolanda1 |
Institutions: | 1Universita di Bologna, Bolonia, Emilia Romaña. Italia |
Year: | 2010 |
Season: | Ene-Jun |
Volumen: | 6 |
Number: | 11 |
Pages: | 125-144 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, crítico |
Spanish abstract | El presente escrito propone una reflexión sobre la necesidad urgente de reorganización de las ciencias del conocimiento. Ciencias, en palabras de Morin, desarticuladas, fragmentadas e inadecuadas, incapaces de resolver problemas que requieren hoy un enfoque interdisciplinario. El reto consiste, entonces, en afrontar los nuevos problemas de convivencia planetaria a través del pensamiento complejo, en este estudio, núcleo central de las cosmovisiones y la sabiduría ancestral de los pueblos quechua y aymara en Bolivia; tzotzil y tzeltal en Chiapas; u'wa en Colombia |
English abstract | The present paper proposes a reflection about the pressing necessity for reorganization of the knowledge sciences. Sciences, in Morin's words, disjointed, fragmented and inadequate, incapable of solving problems that today require an interdisciplinary approach. The challenge then, is to face the new global coexistence problems through complex thinking, in this study, central core of the worldviews and ancestral wisdom of the Quechua and Aymara people in Bolivia; Tzotzil and Tzeltal people in Chiapas; U'wa people in Colombia |
Disciplines: | Educación, Filosofía |
Keyword: | Pedagogía, Sistemas educativos, Gnoseología, Indígenas, Conocimiento, Sociedad, Vida, Enseñanza-aprendizaje, Epistemología, Interculturalidad, América Latina |
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