Una mirada reflexiva a la Calidad de la Educación Superior



Document title: Una mirada reflexiva a la Calidad de la Educación Superior
Journal: Revista Unidad Sanitaria XXI
Database:
System number: 000531899
ISSN: 2718-8388
Authors: 1
Institutions: 1Instituto Especializado Hospital El Salvador, San Salvador. El Salvador
Year:
Volumen: 3
Number: 8
Pages: 11-24
Country: Argentina
Language: Español
Document type: Ensayo
English abstract Introduction: Critical interpretative analysis on quality in Higher Education, reviewing aspects considered to be of quality at present with all the changes generated in the past. Development: Focuses on seven aspects: University Model; World Class or Local University; Evolution of Higher Education; Technologies; Quality in Higher Education as an engine of pertinent social change; Social inclusion; and Evaluation and Accreditation as Quality control. Conclusion: The commitment of international agencies for higher education, associated with the participation of quality control and assurance networks and agencies, have been drivers and promoters of this trend in Latin America and the Caribbean, its most significant elements being evaluation and quality accreditation, going from being a theoretical recommendation to an effectively implemented policy, as in other regions of the world.
Spanish abstract Introducción: Análisis crítico interpretativo sobre la calidad en Educación Superior, repasando aspectos considerados para ser de calidad en la actualidad con todos los cambios generados en el pasado. Desarrollo: Se centra en siete aspectos: Modelo de Universidad; Universidad de Clase Mundial o Local; Evolución de la Educación Superior; Tecnologías; La Calidad en Educación Superior como motor de cambio social pertinente; La inclusión social; y La Evaluación y Acreditación como control de Calidad. Conclusión: El compromiso de las agencias internacionales para la educación superior, asociado a la participación de redes y agencias de control y aseguramiento de calidad han sido impulsores y favorecedores de esta tendencia en América Latina y el Caribe, siendo sus elementos más significativos la evaluación y acreditación de la calidad, pasando de ser una recomendación teórica a una política efectivamente implementada, al igual que en otras regiones del mundo.
Disciplines: Educación
Keyword: Enseñanza,
Educación superior,
Calidad de la educación,
Acreditación
Keyword: teaching,
Higher education,
Quality of education,
Accreditation
Full text: Texto completo (Ver PDF)