Journal: | Revista signos |
Database: | CLASE |
System number: | 000539644 |
ISSN: | 0035-0451 |
Authors: | Criado de Diego, Cecilia1 |
Institutions: | 1Universidad Nacional de Educación a Distancia, España |
Year: | 2019 |
Season: | Dic |
Volumen: | 52 |
Number: | 101 |
Pages: | 720-735 |
Country: | Chile |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | Este estudio da cuenta de un análisis del uso concordado y no concordado del verbo ‘haber’ existencial en dos corpus de aprendices: el CAES y el CORANE. Los datos se comparan con los obtenidos en un estudio previo sobre la pluralización en nativos de español a partir del CORPES. Los objetivos son conocer el modo en que los estudiantes de español experimentan un fenómeno en variación, y contribuir a la sistematización del contenido sobre norma, uso y variedad geolectal en ELE-L2, por lo que también realizamos una propuesta de tratamiento del verbo ‘haber’ dirigida a profesionales de ELE-L2. Los resultados muestran que el uso concordado entre aprendices es minoritario en relación con el uso no concordado; no obstante, es elevado en comparación con su uso entre nativos de español |
English abstract | The study presents an analysis of the concordant and non-concordant usage of the existential verb haber (there is/are) in two corpora of language learners: CAES and CORANE. The data is compared with that obtained from a previous study on the pluralization of haber by native Spanish speakers based on CORPES. The purposes are to know how learners experience a phenomenon in variation, and to contribute to the systematization of content regarding standards, usage and geolectal variation in SFL/SSL, so we also propose a way of dealing with the verb haber, aimed at SFL/SSL professionals. The results show that concordant usage among learners is minority compared to non-concordant use, although it is high compared to its use among native Spanish speakers |
Disciplines: | Literatura y lingüística |
Keyword: | Lingüística aplicada, Pluralización, Estudios de corpus de aprendices, Concordancia gramatical, Análisis de errores, Variación |
Keyword: | Applied linguistics, Pluralization, Corpus of language of learners, Grammatical agreement, Error analysis, Variation |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF) |