Introduction of the concepts of hole and effective mass using an alternative to the E-k diagram



Document title: Introduction of the concepts of hole and effective mass using an alternative to the E-k diagram
Journal: Revista mexicana de física E
Database: PERIÓDICA
System number: 000368259
ISSN: 1870-3542
Authors: 1
Institutions: 1Universidad Autónoma de Baja California, Instituto de Ingeniería, Mexicali, Baja California. México
Year:
Season: Jul-Dic
Volumen: 59
Number: 2
Pages: 128-132
Country: México
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract Se propone una alternativa al diagrama E-k como medio de enseñar el concepto de hueco a estudiantes de licenciatura que nunca han estudiado Mecánica Cuántica. Se dan algunos antecedentes sobre la aplicación de la Mecánica Cuántica a sólidos cristalinos necesarios para discutir el concepto de masa efectiva y el concepto de hueco. Después, el llamado diagrama |p| — ν se deriva geométricamente a partir del diagrama E-k, usando sus puntos críticos como referencia. Finalmente, el nuevo diagrama se usa como parte de una explicación completa del concepto de hueco y se sacan algunas conclusiones
English abstract An alternative to the E-k diagram is proposed as a mean of teaching the concept of hole to undergraduate students who have never studied Quantum Mechanics. Some background on the application of Quantum Mechanics to crystalline solids is given in order to discuss the concept of effective mass and the concept of hole. Then, the so-called |p| — ν diagram is geometrically derived from the E-k diagram, using their critical points as a reference. Finally, the new diagram is used as part of a full explanation of the concept of hole and conclusions are given
Disciplines: Física y astronomía,
Educación
Keyword: Física,
Didáctica,
Huecos,
Masa efectiva,
Diagrama E-k,
Mecánica cuántica,
Enseñanza de la física
Keyword: Physics and astronomy,
Education,
Physics,
Didactics,
Holes,
Effective mass,
E-k diagram,
Quantum mechanics,
Physics education
Full text: Texto completo (Ver PDF)