The initial training of the Speech Therapist for the attention to dysarthria, from a pedagogicalconception



Document title: The initial training of the Speech Therapist for the attention to dysarthria, from a pedagogicalconception
Journal: Revista latinoamericana de hipertensión
Database: PERIÓDICA
System number: 000437871
ISSN: 1856-4550
Authors: 1
2
3
4
Institutions: 1Universidad de Guantánamo, Guantánamo. Cuba
2Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas, Santa Clara, Villa Clara. Cuba
3Universidad San Ignacio de Loyola, Lima. Perú
4Hospital Hermilio Valdizán, Lima. Perú
Year:
Volumen: 15
Number: 2
Pages: 97-100
Country: Venezuela
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract La formación inicial del profesional del maestro logopeda como parte de su proceso de preparación permanente, es un período fundamental en el que se comienzan a desarrollar las bases de su desempeño profesional. La atención logopédica comienza desde este momento de formación en el cual el estudiante de esta carrera debe apropiarse de diferentes patologías del lenguaje en el cual el tratamiento didáctico, siendo parte de la disciplina rectora logopedia la que se fundamenta a partir de la necesidad de lograr la integración de contenidos hasta la implementación práctica de los modos de actuación del profesional de la carrera a partir de la dirección acertada del proceso de enseñanza-aprendizaje que trasciende a todo el contexto de actuación profesional y debe ser desarrollada desde el pregrado. En el trabajo se ofrece la fundamentación teórica partir de los antecedentes de la formación inicial del maestro logopeda con los indicadores que la caracterizan, así como elementos importantes básicos a tener en cuenta sobre la disartria con el objetivo de ofrecer desde la teoría un acercamiento al tratamiento a la disartria a partir de los fundamentos teóricos de la formación inicial
English abstract The initial training of the professional speech therapist as part of their permanent preparation process is a fundamental period in which the foundations of their professional performance begin to be developed. Speech Therapy care starts from this training moment, when students in this career must appropriate different language pathologies, in which the methodological treatment of dysarthria becomes more complex from its didactic treatment. This discipline is based on the need to achieve the integration of contents and the practical implementation of the professional’s performance modes, based on the correct direction of the teaching-learning process, which goes beyond the whole professional performance context and must be developed from the undergraduate level. In this paper, the theoretical foundation is offered, based on the background of the initial training of the speech therapist teacher with the indicators that characterize it, as well as important basic elements to be taken into account about dysarthria, with the aim of offering an approach to the treatment of dysarthria from the theoretical foundations of the initial training
Disciplines: Medicina
Keyword: Educación en salud,
Disartria,
Formación profesional,
Fonología
Keyword: Health education,
Dysarthria,
Professional formation,
Phonology
Full text: http://biblat.unam.mx/hevila/Revistalatinoamericanadehipertension/2020/vol15/no2/4.pdf