Complejidad, transdisciplinariedad y didáctica



Document title: Complejidad, transdisciplinariedad y didáctica
Journal: Revista docencia universitaria
Database: CLASE
System number: 000378929
ISSN: 0123-7969
Authors: 1
Institutions: 1Universidad Autónoma de Madrid, Facultad de Formación de Profesorado y Educación, Madrid. España
Year:
Season: Dic
Volumen: 12
Pages: 45-60
Country: Colombia
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico
Spanish abstract Para cada vez más personas no es ya discutible que nos encontramos en un escenario de cambio de paradigmas. Se abandona el modelo dual, positivista y vectorial conocido del pasado, y se va entrando en otro dialéctico, emergente, más incierto y completo, y motivado por un futuro que sin relegar la prioridad del desarrollo sea siempre más humano. Desde nuestra particular lectura, este paradigma emergente no sólo sebasa en la complejidad (E. Morin (1988), sino además en la evolución y en la conciencia (A. de la Herrán, 2003). El método por excelencia para favorecerlo es la educación de la razón, que no toda ‘educación’ favorece. El cambio necesario de la educación es un cambio radical basado en la complejidad, la universalidad y la conciencia (A. de la Herrán,2011). Además, un concepto relevante es el de transdisciplinariedad, por su implicación para favorecer una formación, una enseñanza y una investigación descondicionadas
English abstract For more and more people is no longer debatable that we are in a scenario of paradigm shift. It leaves the dual model, positivist and vector known in the pastand be entering another dialectic, emergent, uncertain and full, and motivatedby a future without overwhelming priority is always more human development.From our particular reading, this emerging paradigm is not only based on thecomplexity (E. Morin (1988), but also in the evolution and consciousness(A. de la Herrán, 2003). The method of choice for the favor it is educationof reason, not all ‘education’ favor. the necessary change in education is aradical change based on the complexity, universality and consciousness (A. dela Herrán, 2011). Moreover, a relevant concept is transdisciplinarity, for theirinvolvement to promote a training, teaching and research deconditioned
Disciplines: Educación
Keyword: Didáctica,
Pedagogía,
Complejidad,
Transdisciplinariedad,
Conciencia,
Paradigmas,
Enseñanza,
Razonamiento
Document request
Note: The document is shipping cost.









Original documents can be consulted at the Departamento de Información y Servicios Documentales, located in the Annex to the General Directorate of Libraries (DGB), circuito de la Investigación Científica across from the Auditorium Nabor Carrillo, located between the Institutes of Physics and Astronomy. Ciudad Universitaria UNAM. Show map
For more information: Departamento de Información y Servicios Documentales, Tels. (5255) 5622-3960, 5622-3964. E-mail: sinfo@dgb.unam.mx . Monday to Friday from (8 to 16 hrs).