Regional employment and wages. The effects of transport costs and market potential. An application for Argentina



Document title: Regional employment and wages. The effects of transport costs and market potential. An application for Argentina
Journal: Revista de economía y estadística
Database: CLASE
System number: 000346147
ISSN: 0034-8066
Authors: 1
Institutions: 1Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba. Argentina
Year:
Volumen: 45
Number: 1
Pages: 75-108
Country: Argentina
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract La actividad económica en Argentina muestra un alto grado de concentración, en 1993 casi un 46% del PBI fue generado en un área que representa tan solo el 0.14% del país. En el caso del sector manufacturero la concentración es aun mayor. Los modelos de la Nueva Geografía Económica desarrollados desde principios de los años noventa explican la localización de la actividad económica como el resultado de dos fuerzas contrapuestas, de aglomeración y de dispersión. A medida que los costos de transacción disminuyen la importancia relativa de estas dos fuerzas se ven afectadas, con los consiguientes efectos sobre la estructura regional de producción y salarios. El presente trabajo trata de contribuir al debate sobre cómo las políticas de liberalización comercial pueden afectar la estructura regional de salarios y empleos. La evidencia muestra que en el caso de Argentina la profundización de la liberalización comercial durante los años noventa pueden haber tenido un efecto reducido sobre la estructura regional de empleo y salarios, por lo menos en el corto plazo
English abstract Economic activity in Argentina shows a high degree of concentration, in 1993 almost 46% of GDP was generated in an area representing just 0.14% of the country. When looking at the manufacturing sector the concentration is still higher. The new economic geography models developed since the early nineties explain the location of economic activity across regions as the result of two opposite forces, centripetal and centrifugal. As trade costs are reduced, the relative strength of these two forces changes, such that we might also expect changes in the regional structure of production and wages. How trade liberalising policies might have affected the structure of production and wages across regions is the topic we try to make a contribution. The evidence points out that the further reduction of trade barriers during the nineties might have had a small effect on the regional structure of employment and wages across counties, at least in the short-run
Disciplines: Economía
Keyword: Economía del trabajo,
Econometría,
Argentina,
Economía regional,
Empleo,
Transporte,
Costos,
Potencial de mercado,
Liberalización comercial
Full text: Texto completo (Ver PDF)