Educación para la paz y educación trasnacional en América Latina



Document title: Educación para la paz y educación trasnacional en América Latina
Journal: Revista CoPala
Database:
System number: 000551115
ISSN: 2500-8870
Authors: 1
Institutions: 1Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. Brasil
Year:
Volumen: 11
Number: 11
Pages: 82-8295|DOI:10.35600/25008870.2021.11.0185
Country: Colombia
Language: Español
Document type: Artículo
English abstract This article exposes the development of transnational regulation carried out by UNESCO, as an element that allowed the implementation of educational projects and policies on peace issues. Thus, from a historical perspective, and based on a documentary analysis, we saw how the discourse on youth has changed since the 1980s and elements of diversity, identity, human rights and a culture of peace have been incorporated. Concepts that, when combined with the Latin American reality, led to the implementation of policies on memory, human rights and coexistence; fundamental axes, and approaches to think about Peace education as formal education.
Spanish abstract El presente artículo expone el desarrollo de la regulación trasnacional efectuada por la UNESCO, como un elemento que permitió la puesta en práctica de proyectos y políticas educativas en temas de paz. Así, en una perspectiva histórica, y a partir de un análisis documental, vimos como desde los años 80 fue mudando el discurso sobre juventud y se fueron incorporando elementos de diversidad, identidad, derechos humanos y cultura de paz. Conceptos que, al conjugarse con la realidad latinoamericana, llevaron a la puesta en marcha de políticas sobre memoria, derechos humanos y convivencia; ejes fundamentales, y aproximaciones para pensar la educación para la paz dentro de la educación formal.
Disciplines: Educación
Keyword: Planeación y políticas educativas
Keyword: Educational policy and planning
Full text: Texto completo (Ver PDF)