Triggering Factors that Reinforce or Change EFL Preservice Teachers’ Beliefs during the Practicum



Document title: Triggering Factors that Reinforce or Change EFL Preservice Teachers’ Beliefs during the Practicum
Journal: Profile
Database: CLASE
System number: 000525300
ISSN: 1657-0790
Authors: 1
2
3
Institutions: 1Institución Educativa Juan Bautista la Salle, Florencia, Caquetá. Colombia
2Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Boyacá. Colombia
3Institución Educativa Sagrados Corazones, Florencia, Caquetá. Colombia
Year:
Season: Ene-Jun
Volumen: 24
Number: 1
Pages: 15-28
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico
Spanish abstract Este estudio exploratorio examina el papel de factores específicos en la evolución de las creencias de futuros maestros de inglés sobre su práctica pedagógica. Los datos se recolectaron mediante observaciones, entrevistas, grupos focales y reflexiones. Los hallazgos develaron tres grupos de factores que afectaron la evolución de las creencias: la subjetividad involucró el temor de los estudiantes para desarrollar su práctica, reacciones a los retos y entusiasmo por convertirse en profesores. Los aspectos contextuales implicaron las circunstancias en las aulas y relaciones con profesores titulares. La comunidad de apoyo en la universidad incluyó a compañeros y tutor. Las implicaciones discuten la relevancia de agendas curriculares, reflexivas y colaborativas que enriquezcan la educación de futuros maestros a partir de la exploración de sus creencias en la práctica pedagógica
English abstract This exploratory case study seeks to examine the role that specific factors exert on the evolution of beliefs in preservice English teachers during their final teaching practicum. Data were collected through reflections, interviews, focus groups, and observations. The findings revealed that three groups of factors affect belief evolution during the practicum: participant subjectivity, contextual circumstances, and university support community. Subjectivities encompassed preservice teachers’ fears, reactions to real-life teaching challenges, and enthusiasm to become teachers. Contextual circumstances incorporated classroom circumstances and cooperating teachers. The university support community concerned their peers and the university tutor. Implications discuss the relevance of curricular and reflective agendas that enrich the education of future teachers through beliefs exploration
Disciplines: Educación
Keyword: Pedagogía,
Colombia,
Profesores,
Creencias,
Formación de profesores,
Enseñanza del inglés,
Práctica docente
Keyword: Pedagogy,
Colombia,
Teacher training,
Teachers,
English teaching,
Beliefs,
Teaching practicum
Full text: Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF)