The Impact of a Professional Development Program on English Language Teachers’ Classroom Performance



Document title: The Impact of a Professional Development Program on English Language Teachers’ Classroom Performance
Journal: Profile
Database: CLASE
System number: 000388893
ISSN: 1657-0790
Authors: 1
Institutions: 1Universidad Tecnológica de Pereira, Pereira, Risaralda. Colombia
Year:
Season: Abr
Volumen: 16
Number: 1
Pages: 63-76
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract En este artículo se presentan los resultados de una investigación-acción en un programa de desarrollo profesional y su impacto en el desempeño de clase de profesores de inglés de un instituto de lenguas de una universidad pública colombiana. Para recoger los datos se utilizaron cuestionarios, entrevistas, observaciones de clase y el diario del investigador. Los resultados sugieren mejorías en el desempeño de los docentes, ya que la enseñanza fue más comunicativa, organizada, atenta a las necesidades de los estudiantes y basada en principios. La teoría, la práctica, la reflexión y el papel desempeñado por el tutor se combinaron de manera efectiva para ayudar a los profesores a mejorar. Se concluye que los programas de desarrollo profesional deben planearse con base en las filosofías y necesidades de los profesores y articular la teoría, la práctica, la experiencia y la reflexión de manera más efectiva
English abstract This article reports the findings of an action research study on a professional development program and its impact on the classroom performance of in-service English teachers who worked at a language institute of a Colombian state university. Questionnaires, semi-structured interviews, class observations, and a researcher’s journal were used as data collection instruments. Findings suggest that these in-service teachers improved their classroom performance as their teaching became more communicative, organized, attentive to students’ needs, and principled. In addition, theory, practice, reflection, and the role of the tutor combined effectively to help the in-service teachers improve classroom performance. It was concluded that these programs must be based on teachers’ philosophies and needs and effectively articulate theory, practice, experience, and reflection
Disciplines: Educación,
Literatura y lingüística
Keyword: Pedagogía,
Lingüística aplicada,
Lenguas extranjeras,
Enseñanza de idiomas,
Profesores de inglés,
Desarrollo profesional,
Desempeño profesional,
Competencia profesional,
Enseñanza reflexiva,
Formación en servicio,
Universidades públicas,
Colombia
Full text: Texto completo (Ver PDF)