The Development of a Novice Teacher’s Autonomy in the Context of EFL in Colombia



Document title: The Development of a Novice Teacher’s Autonomy in the Context of EFL in Colombia
Journal: Profile
Database: CLASE
System number: 000344965
ISSN: 1657-0790
Authors: 1
1
Institutions: 1Universidad de Antioquia, Medellín, Antioquia. Colombia
Year:
Number: 9
Pages: 143-162
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Aplicado
Spanish abstract Este artículo informa acerca de la experiencia de una profesora principiante de inglés que formó parte de un proyecto de investigación acción colaborativa con un grupo de niños en un centro binacional en Colombia, en el cual se había introducido recientemente un enfoque basado en temas. El propósito del estudio fue aprender a resolver los problemas encontrados con el enfoque y desarrollar la autonomía de los estudiantes y de la profesora. Los hallazgos muestran cómo se promovieron la reflexión, el trabajo colaborativo y el pensamiento crítico de manera que hicieron posible que la profesora encontrara vías alternativas en su enseñanza, comprendiera mejor el enfoque y desarrollara su autonomía como profesora
English abstract This article reports the experience of a novice English teacher taking part in a collaborative action research project with a group of children in a bi-national language center in Colombia, where a theme-based approach to teaching had been recently introduced. The purpose of the study was to learn how to solve problems encountered with the approach and to develop learner and teacher autonomy. The findings show how reflection, collaborative work and critical thinking were promoted and enabled the teacher to find alternatives in her teaching, to gain a new understanding of this approach, and to develop teacher autonomy
Disciplines: Educación
Keyword: Pedagogía,
Investigación-acción,
Desarrollo profesional,
Profesor principiante,
Lenguas extranjeras,
Enseñanza,
Enseñanza basada en temas,
Colaboración,
Reflexión
Full text: Texto completo (Ver PDF)