Role of Systematic Formative Assessment on Students’ Views of Their Learning



Document title: Role of Systematic Formative Assessment on Students’ Views of Their Learning
Journal: Profile
Database: CLASE
System number: 000389009
ISSN: 1657-0790
Authors: 1
Institutions: 1Universidad del Valle, Cali, Valle del Cauca. Colombia
Year:
Season: Oct
Volumen: 15
Number: 2
Pages: 185-197
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract Este artículo presenta el reporte parcial de un pequeño estudio de investigación de tipo cualitativo que exploró las percepciones de los estudiantes sobre su aprendizaje durante y después de la implementación de una evaluación formativa sistemática y sus visiones sobre este tipo de intervención. El estudio se llevó a cabo en un grupo de estudiantes de inglés pertenecientes a un programa de extensión de enseñanza de lenguas extranjeras en una universidad pública colombiana. Los resultados mostraron que la evaluación formativa ayudó a estos estudiantes a ser conscientes de su competencia comunicativa y a reconocer las situaciones en las que se generó tal conciencia; además, también les permitió experimentar éxito en su aprendizaje. Asimismo, los estudiantes identificaron los propósitos de este tipo de evaluación, la cual percibieron como un proceso transparente
English abstract This article presents a partial report of a small qualitative research study that explored the students’ views of their learning during and after the implementation of formative procedures such as self-assessment, feedback, and conferences. The article also includes their perceptions about this implementation. The research was carried out with a group of students of English enrolled in an extension program of a Colombian public university. The results showed that formative assessment helped these learners to be aware of their communicative competence and to perceive the situations in which they developed this awareness; it also enabled them to experience success in their learning. Also, learners identified the purposes of this kind of assessment and perceived formative assessment as a transparent procedure
Disciplines: Educación,
Filosofía,
Psicología
Keyword: Evaluación educativa,
Pedagogía,
Gnoseología,
Psicología educativa,
Lenguas extranjeras,
Profesores,
Autonomía,
Evaluación formativa,
Metacognición,
Universidades públicas,
Colombia
Full text: Texto completo (Ver PDF)