How to Use Cooperative Learning for Assessing Students' Emotional Competences: A Practical Example at the Tertiary Level



Document title: How to Use Cooperative Learning for Assessing Students' Emotional Competences: A Practical Example at the Tertiary Level
Journal: Profile
Database: CLASE
System number: 000514574
ISSN: 1657-0790
Authors: 1
Institutions: 1Universidad de Alicante, Pretoria, Gauteng. Sudáfrica
Year:
Season: Jul-Dic
Volumen: 18
Number: 2
Pages: 153-165
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract El aprendizaje cooperativo permite que el alumnado adquiera competencias fundamentales para el mercado laboral como el liderazgo, la capacidad crítica, la comunicación, etc. Por esta razón se diseñaron diferentes actividades cooperativas en una asignatura de lengua de Filología Inglesa para que los estudiantes pudieran trabajar en grupos y desarrollar las competencias mencionadas. Este artículo describe algunas actividades cooperativas y las competencias emocionales que el alumnado adquiere con ellas. Además, se preparó una encuesta para conocer las opiniones de los estudiantes sobre las principales competencias que adquieren con las actividades diseñadas y sus opiniones sobre una metodología cooperativa. Las respuestas del alumnado son positivas y los estudiantes son conscientes de lo que aprenden
English abstract Cooperative learning allows students acquisition of competences that are essential for the labour market such as leadership, critical thinking, communication, and so on. For this reason, different cooperative activities were designed in a language subject in English Studies so that students could work in groups and acquire those competences. This article describes some such activities and the emotional competences that students acquire with them. Moreover, a survey was conducted in order to establish students' opinions about the main competences they acquired with the activities designed and their opinion about a cooperative methodology. Students' answers were positive and they were aware of what they had learned
Disciplines: Educación
Keyword: Didáctica,
Educación superior,
Aprendizaje cooperativo,
Competencias emocionales,
Debate,
Filología Inglesa,
Presentaciones orales
Keyword: Didactics,
Cooperative learning,
Debate,
Emotional competences,
English studies,
Oral presentation
Full text: Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF)