EFL Learners’ Perceptions About Language Learning and Culture When Using Telecollaboration



Document title: EFL Learners’ Perceptions About Language Learning and Culture When Using Telecollaboration
Journal: Profile
Database: CLASE
System number: 000514287
ISSN: 1657-0790
Authors: 1
1
Institutions: 1Universidad Surcolombiana, Neiva, Huila. Colombia
Year:
Season: Jul-Dic
Volumen: 22
Number: 2
Pages: 95-113
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Descriptivo
Spanish abstract Este estudio fenomenológico explora las percepciones de unos estudiantes sobre la relación entre el aprendizaje de un idioma extranjero y la cultura, mediante la telecolaboración. Tres problemáticas guiaron este trabajo: la falta de investigaciones sobre cómo perciben los estudiantes la relación entre el aprendizaje de idiomas y la cultura dentro del contexto local; la necesidad de explorar la incidencia de la cultura en el aprendizaje de idiomas; y el papel de la telecolaboración en intercambios culturales. Los datos se recogieron de cuestionarios, grupos focales, videos, diarios de campo y trabajos de estudiantes. Los hallazgos muestran que los estudiantes comprenden la naturaleza del lenguaje en perspectivas funcionales y humanistas. Además, los participantes reconocen la importancia del aprendizaje de idiomas como medio para entender el alcance de la cultura y la identidad cultural
English abstract This phenomenological study explores students’ perceptions about the relationship between foreign language learning and culture when using telecollaboration. Three main concerns underlie this work: the lack of studies that explore how students perceive the relationship between foreign language learning and culture in the local context, the need to explore the incidence of culture in language learning, and the role of telecollaboration in cultural exchange. Data were collected through questionnaires, focus groups, video recordings, field notes, and students’ artifacts. The findings show students’ understanding of the nature of language situated within functional and humanistic perspectives. Furthermore, participants alluded to the importance of language learning as a means to understand the scope of culture and cultural identity
Disciplines: Educación
Keyword: Pedagogía,
Aprendizaje de una segunda lengua,
Conciencia cultural,
Inglés como lengua extranjera,
Telecolaboración
Keyword: Pedagogy,
Cultural awareness,
English as a foreign language,
Language learning,
Telecollaboration
Full text: Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF)