Journal: | Profile |
Database: | CLASE |
System number: | 000514183 |
ISSN: | 1657-0790 |
Authors: | Quintero, Josefina1 Álvarez, Diana Yurany1 Arcila, Andrea2 |
Institutions: | 1Universidad de Caldas, Manizales, Caldas. Colombia 2Centro Colombo Americano, Manizales, Caldas. Colombia |
Year: | 2021 |
Season: | Jul-Dic |
Volumen: | 23 |
Number: | 2 |
Pages: | 87-102 |
Country: | Colombia |
Language: | Inglés |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | Este artículo reporta los resultados de una investigación en el aula, realizada con un grupo de cuarto grado en una institución educativa pública colombiana, cuyo propósito consistió en integrar la enseñanza del inglés con el currículum de ciencias naturales mediante un conjunto de lecciones interdisciplinarias siguiendo el enfoque basado en contenidos. La investigación se desarrolló en tres etapas: observación, plan de acción y evaluación. La recolección de datos se realizó mediante entrevistas, talleres y portafolios. Los resultados indican que las lecciones fueron apropiadas y útiles para establecer una relación interdisciplinaria entre los temas de enseñanza. Los estudiantes demostraron habilidades comunicativas y estrategias contextualizadas, mediante las cuales se constató la importancia de integrar el inglés con contenidos científicos como una contribución a las innovaciones curriculares |
English abstract | This article reports the results of an action-research study, carried out in the fourth grade of a Colombian public elementary school, which sought the integration of the teaching of English and the natural sciences through cross-disciplinary lessons that followed the principles of content-based instruction. Observation, action plan, and evaluation were the ongoing research stages. Interviews, workshops, and the students’ portfolio were the main instruments used to collect data. Results revealed that the cross-disciplinary lessons were appropriate and useful to connect the foreign language learning with other school subjects. Beginner students of English demonstrated an enhancement in the communicative skills and developed contextualized learning strategies, which proved the importance of integrating English with scientific contents as a contribution to curriculum innovations |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Didáctica, Lenguas extranjeras, Educación básica, Aprendizaje basado en contenidos, Enseñanza-aprendizaje, Escuela pública, Currículo, Aprendizaje interdisciplinario |
Keyword: | Didactics, Basic education, Content-based instruction, Cross-disciplinary lessons, Foreign language teaching and learning, Public school, Sciences curriculum |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF) |