Journal: | Nóesis. Revista de ciencias sociales y humanidades |
Database: | CLASE |
System number: | 000348940 |
ISSN: | 0188-9834 |
Authors: | Barraza de Anda, Martha Patricia1 Domínguez Ruvalcaba, Lisbeily1 Martínez Romo, Sergio2 |
Institutions: | 1Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, Ciudad Juárez, Chihuahua. México 2Universidad Autónoma Metropolitana, Xochimilco, Distrito Federal. México |
Year: | 2010 |
Season: | Ene-Jun |
Volumen: | 19 |
Number: | 37 |
Pages: | 180-209 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | En el documento se analizan trayectorias de resultados de nueve universidades públicas estatales (UPE) y una nacional, utilizando dos modelos de medición de la productividad empleados en el sector público. En ellos subyace la discusión sobre su pertinencia y aplicabilidad para la valoración de las políticas de financiamiento a la educación superior y la estimación de la productividad institucional de la Universidad contemporánea. La estrategia de estudio recurre a técnicas cuantitativas para ponderar y explicar algunos de los factores determinantes de evolución y desempeño institucional. Los resultados proporcionan nuevas perspectivas de investigación para el análisis de la pertinencia social de los diversos modelos de educación superior y sus formas de gestión |
English abstract | The paper analyses results of nine State universities trajectories (UPE) and one national, using two employees in the public sector productivity measurement models: therein lies the discussion on its relevance and applicability for the assessment of the policies of funding to higher education and the estimation of the University institutional productivity contemporary. The strategy of study uses quantitative techniques to assess and explain some of the determinants of development and institutional performance. From the approach of analysis that takes place, they highlight and analyze those structural variables that define a part of their identity and through which they have been relevant to their environment. The results provide new perspectives of research for the analysis of the social relevance of the various models of higher education and its forms of management. This apparently leads to recover the perspective of the public sense of higher education in the field of knowledge and its social use |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Planeación y políticas educativas, Universidades estatales, Universidades públicas, Productividad, Educación superior, Financiamiento, México |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |