Journal: | Liberabit |
Database: | CLASE |
System number: | 000442868 |
ISSN: | 1729-4827 |
Authors: | Flores Jiménez, Cinthya1 Fernández Arata, Manuel Juárez García, Arturo1 Merino Soto, César Guimet Castro, Marisut |
Institutions: | 1Universidad Autónoma del Estado de Morelos, Cuernavaca, Morelos. México |
Year: | 2015 |
Volumen: | 21 |
Number: | 2 |
Pages: | 195-206 |
Country: | Perú |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Aplicado |
Spanish abstract | El entusiasmo por el trabajo (work engagement) es un constructo que integra sentimientos de Vigor, Dedicación y Absorción (Schaufeli, Salanova, González-Romá y Bakker, 2002). El presente estudio tiene por objetivo investigar la validez factorial de la Utrecht Work Engagement Scale (UWES) en las versiones de 15 y 9 ítems en una muestra de 145 profesores de la ciudad de Lima, Perú. Se utilizaron análisis exploratorios y análisis factoriales confirmatorios. Los resultados mostraron que la UWES tiene adecuadas propiedades psicométricas, respetando su estructura tridimensional y, particularmente, la versión de 9 ítems evidenció los mejores índices de ajuste. Futuros estudios deberán confirmar estos hallazgos |
English abstract | Work engagement is a construct that integrates feelings of vigor, dedication and absorption (Schaufeli, Salanova, Gonzalez-Roma and Bakker, 2002). The purpose of this study is to investigate the factorial validity of the Utrecht Work Engagement Scale (UWES) with versions of 15 and 9 items, in a sample by 145 teachers from Lima, Peru. We used exploratory analysis and confirmatory factor analysis. The results show that the UWES has adequate psychometric properties, while respecting its three-dimensional structure, and particularly the 9 items version showed better indices of adjustment. Future studies will be required to confirm these findings |
Disciplines: | Psicología |
Keyword: | Psicología industrial, Psicometría, Entusiasmo, Compromiso, Profesores, Utrech Work Engagement Scale (UWES-17), Validez factorial, Escalas, Engagement |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |