Journal: | Investigación en educación médica |
Database: | PERIÓDICA |
System number: | 000413140 |
ISSN: | 2007-5057 |
Authors: | Sánchez Duque, Jorge A1 Gómez González, José F1 Rodríguez Morales, Alfonso J1 |
Institutions: | 1Universidad Tecnológica de Pereira, Facultad de Ciencias de la Salud, Pereira, Risaralda. Colombia |
Year: | 2017 |
Season: | Abr-Jun |
Volumen: | 6 |
Number: | 22 |
Pages: | 104-108 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | La enseñanza de investigación científica durante el pregrado representa un pilar fundamental en el desarrollo integral del estudiante, que debe ser una prioridad en todas las universidades. Objetivo Identificar factores asociados a la publicación científica en estudiantes de Medicina de Latinoamérica. Método Estudio descriptivo de corte transversal. Los participantes de un curso extracurricular dirigido por una sociedad científica respondieron continuamente durante 8 semanas a unos cuestionarios diseñados por el comité editor del curso. Resultados Se incluyeron 141 estudiantes; el 79,43% pertenecía a una sociedad científica, el 48,94% había presentado al menos un trabajo en un congreso, mientras que el 19,15% tenía al menos una publicación científica; los estudios transversales y las cartas al editor son el principal tipo de publicación, con una prevalencia del 37 y el 33%, respectivamente. Conclusiones El número de publicaciones en las cuales se incluyen estudiantes de Medicina en Latinoamérica es bajo. Pertenecer a sociedades científicas, principalmente a aquellas que cuentan con revistas estudiantiles, aumenta la probabilidad de tener una mayor producción científica |
English abstract | The teaching of scientific research within the undergraduate curriculum is a fundamental aspect in student development, and should be a priority for all universities. Objective To identify associated factors in scientific publication among medical students from Latin America. Method A descriptive, cross-sectional study was conducted. The participants of an extracurricular course coordinated by a scientific society responded continuously for 8 weeks to questionnaires designed by the organising committee of the course. Results One hundred and forty-one students were included, 79.43% of whom belonged to a scientific society, 48.94% had presented at least one research project at a scientific congress while 19.15% had at least one scientific publication; cross-sectional studies and letters to the editor were the main type of publication, with a prevalence of 37 and 33%, respectively. Conclusions The number of publications in which medical students are included in Latin America is low. Membership in scientific societies, mainly those with student journals, increases the probability of having a higher level of scientific production |
Disciplines: | Medicina, Educación |
Keyword: | Educación superior, Estudiantes de medicina, Investigación médica, Publicaciones científicas, Sociedades científicas, América Latina |
Keyword: | Medicine, Education, Higher education, Medicine students, Medical research, Scientific publications, Scientific societies, Latin America |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |