Journal: | Investigación en educación médica |
Database: | PERIÓDICA |
System number: | 000391764 |
ISSN: | 2007-5057 |
Authors: | Aguilar Tamayo, Raúl1 Sánchez Mendiola, Melchor1 Fortoul van der Goes, Teresa I1 |
Institutions: | 1Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Medicina, México, Distrito Federal. México |
Year: | 2015 |
Season: | Jul-Sep |
Volumen: | 4 |
Number: | 15 |
Pages: | 170-174 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Descriptivo |
Spanish abstract | El concepto de "libertad de cátedra" existe desde hace varias décadas, y en tiempos recientes ha habido controversia por el uso que en ocasiones se hace del mismo. El presente ensayo pretende revisar aspectos de la libertad de cátedra en educación superior, utilizando algunas definiciones y la normatividad que existe al respecto en México y en la Universidad Nacional Autónoma de México. Lo anterior con la finalidad de propiciar la reflexión y el debate sobre la vigencia de la libertad de cátedra en educación en ciencias de la salud, y sus implicaciones educativas |
English abstract | The concept of teacher "academic freedom" has been around for several decades, but in recent times there has been controversy due to its inappropriate use. The present article aims to review aspects of teacher academic freedom in higher education, using some definitions and the regulations as regards this in Mexico and the National Autonomous University of Mexico. The aim of this brief review is to stimulate reflection and debate about the current validity of academic freedom in health professions education, and its educational implications |
Disciplines: | Medicina, Educación |
Keyword: | Medicina general y familiar, Educación superior, Libertad de cátedra, Calidad de la educación, Universidades |
Keyword: | Medicine, Education, General practice and family health, Higher education, Academic freedom, Education quality, Universities |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |