Journal: | Ideas y valores (Bogotá) |
Database: | CLASE |
System number: | 000394641 |
ISSN: | 0120-0062 |
Authors: | Gómez Espíndola, Laura Liliana1 |
Institutions: | 1Universidad del Valle, Cali, Valle del Cauca. Colombia |
Year: | 2013 |
Season: | Ago |
Volumen: | 62 |
Number: | 152 |
Pages: | 53-70 |
Country: | Colombia |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, crítico |
Spanish abstract | En contraste con la interpretación de Marta Nussbaum, que adjudica a los estoicos ortodoxos una concepción meramente cognitivista de las pasiones y de la función pedagógica de la poesía en la formación moral de los individuos, en este artículo se argumenta que las pasiones tienen un elemento cognitivo (juicio errado) y uno no-cognitivo (movimiento físico excesivo), razón por la cual nos podemos valer de los elementos cognitivos y no-cognitivos de la poesía para ayudar al hombre en su formación moral. Se mostrará que esta propuesta tiene sus raíces en el pensamiento platónico |
English abstract | In contrast with Martha Nussbaum’s interpretation, which attributes to orthodox Stoics a merely cognitivist conception of passions and of the pedagogical function of poetry in the moral Bildung of individuals, the paper argues that passions have a cognitive component (incorrect judgment) as well as a non-cognitive one (excessive physical movement). For this reason, it is possible to resort to both the cognitive and non-cognitive elements of poetry to help in the moral Bildung of human beings. The paper also shows that this proposal has its origins in Plato’s thought |
Disciplines: | Educación, Filosofía |
Keyword: | Historia de la filosofía, Doctrinas y corrientes filosóficas, Etica, Estoicismo, Platonismo, Poesía, Armonía, Pedagogía, Alma, Pasiones, Razón |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |