Journal: | Guillermo de Ockham |
Database: | |
System number: | 000553065 |
ISSN: | 1794-192X |
Authors: | Escobar, Hugo1 Abello Correa, Rocío1 Castaño García, Jorge1 |
Institutions: | 1Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá. Colombia |
Year: | 2019 |
Season: | Jul-Dic |
Volumen: | 17 |
Number: | 2 |
Pages: | 9-28 |
Country: | Colombia |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Spanish abstract | El artículo expone el análisis de las representaciones de doce participantes respecto del cálculo operacional al manipular las variables de velocidad, tiempo y distancia y su relación, en la solución de un problema de proporcionalidad presentado por el software URANUS v1 y tres tareas de control. Se utilizó el método microgenético para analizar los patrones de ejecución y entrevistas semiestructuradas para inferir por análisis de contenido de las verbalizaciones las representaciones respectivas. Se ilustran tres casos: novato, intermedio y experto, quienes utilizaron diversos cálculos de adición, multiplicación y proporcionalidad y distintas relaciones entre variables, desde la ausencia de nexos, hasta concebirlas interrelacionadas respecto de la distancia. Cinco sujetos intermedios presentaron la representación tipo R3 de cálculos aditivos con relación entre las variables que produce efectos y un experto reveló la representación tipo R5 de cálculo proporcional. En síntesis, la solución del problema exige complejas interacciones, sujeto, tarea y contexto social educativo. |
English abstract | This article exposes the analysis of the representations of twelve participants regarding the operational calculation when manipulating speed, time, and distance variables, and their relationship in the solution of a proportionality problem presented by the Uranus v1 software and three control tasks. The microgenetic method was used to analyze the performance patterns together with semi-structured interviews, in order to infer throughout the content analysis of the verbalizations, the respective representations. Three cases are illustrated: beginner, intermediate, and expert, which used various addition, multiplication, and proportionality calculations, along with different relationships between variables from the absence of links to conceiving them interrelated concerning distance. Five intermediate subjects presented the R3 type representation of additive calculations concerning the variables that produce effects. An expert also revealed the R5 type representation of proportional calculation. In synthesis, the solution of the problem requires complex interactions, subject, task, and educational social context. |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Representaciones, Solución de problemas, Novatos y expertos, Cambio cognitivo, Educación, Investigación educativa, Investigación educativa |
Keyword: | Representations, Problem solving, Beginners and experts, Cognitive change, Education |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF) |