Producción argumentativa escrita en lengua materna de estudiantes en formación bilingüe universitaria de licenciatura en lenguas modernas en la Universidad del Quindío, Colombia



Document title: Producción argumentativa escrita en lengua materna de estudiantes en formación bilingüe universitaria de licenciatura en lenguas modernas en la Universidad del Quindío, Colombia
Journal: Estudios de lingüística aplicada
Database: CLASE
System number: 000390226
ISSN: 0185-2647
Authors: 1
1
Institutions: 1Universidad del Quindío, Armenia, Quindío. Colombia
Year:
Season: Dic
Volumen: 30
Number: 56
Pages: 83-110
Country: México
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico
Spanish abstract Esta investigación, no experimental, causal y comparativa, comparó la producción argumentativa escrita en español lengua materna (LM) de estudiantes en formación bilingüe universitaria de cuarto semestre de Licenciatura en Lenguas modernas (Grupo Experimental, GE) con la de sus homólogos en formación universitaria orientada en LM de cuarto semestre en las licenciaturas de: 1) Matemáticas, 2) Español y literatura y 3) Biología y educación ambiental (Grupo de Control, GC) de la Universidad del Quindío, Colombia. Se halló que el GE superó al GC en las medidas de evaluación de la producción escrita del texto argumentativo. Se concluyó que la formación bilingüe del GE, acumulada durante los primeros cuatro semestres de la Licenciatura en Lenguas modernas, explicaría su superioridad sobre sus homólogos en la producción escrita del texto argumentativo
English abstract Through this non-experimental (Causal-Comparative) research, the written argumentative production in Spanish mother tongue (MT) of fourth semester students in university bilingual education in the undergraduate modern languages program—experimental group (EG)—was compared with that of their fourth semester monolingual university education counterparts of the Mathematics; Spanish and literature, and Biology and environmental education undergraduate programs—control group (CG)—at the University of Quindío, Colombia. It was found that the EG surpassed the GC in the written production evaluation measures of the argumentative text. Finally, it was concluded that the university bilingual education gained by the bilingual individuals during the first four semesters in the undergraduate modern languages program would explain their superiority over the monolingual individuals in the written argumentative production
Disciplines: Educación,
Literatura y lingüística
Keyword: Educación superior,
Lingüística aplicada,
Educación bilingüe,
Formación universitaria,
Bilingüismo,
Argumentación,
Textos argumentativos,
Producción escrita,
Universidad del Quindío,
Colombia
Document request
Note: The document is shipping cost.









Original documents can be consulted at the Departamento de Información y Servicios Documentales, located in the Annex to the General Directorate of Libraries (DGB), circuito de la Investigación Científica across from the Auditorium Nabor Carrillo, located between the Institutes of Physics and Astronomy. Ciudad Universitaria UNAM. Show map
For more information: Departamento de Información y Servicios Documentales, Tels. (5255) 5622-3960, 5622-3964. E-mail: sinfo@dgb.unam.mx . Monday to Friday from (8 to 16 hrs).