Open access web technology for mathematics learning in higher education



Document title: Open access web technology for mathematics learning in higher education
Journal: Educación y humanismo
Database: CLASE
System number: 000448373
ISSN: 0124-2121
Authors: 1
1
1
Institutions: 1Universidad Nacional Autónoma de México, México, Distrito Federal. México
Year:
Season: Jul-Dic
Volumen: 17
Number: 29
Pages: 286-307
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract Los problemas en el aprendizaje de las matemáticas, como “ansiedad matemática” y “ansiedad estadística” pueden evitarse si se usan estrategias de enseñanza y herramientas tecnológicas. Además de un sufrimiento personal, el bajo rendimiento en matemáticas reduce la eficiencia terminal y decrementa la matrícula en carreras relacionadas con ciencia, tecnología y matemáticas. Este artículo tiene dos objetivos: 1) ofrecer un inventario organizado de recursos web de acceso abierto para aprender matemáticas en la universidad, y 2) explorar en qué medida estos recursos se usan actualmente entre alumnos y profesores. El primer objetivo se logró con un perfil de búsqueda en Google y una clasificación. Para el segundo, se condujo una encuesta en una muestra de estudiantes (n=487) y maestros (n=60) de matemáticas e ingeniería de la universidad más grande de México. Categorizamos 15 recursos web de alta calidad. La mayoría son simulaciones interactivas y sistemas de álgebra computacional
English abstract Problems with mathematics learning, “math anxiety” or “statistics anxiety” among university students can be avoided by using teaching strategies and technological tools. Besides personal suffering, low achievement in mathematics reduces terminal efficiency and decreases enrollment in careers related to science, technology and mathematics. This paper has two main goals: 1) to offer an organized inventory of open access web resources for math learning in higher education, and 2) to explore to what extent these resources are currently known and used by students and teachers. The first goal was accomplished by running a search in Google and then classifying resources. For the second, we conducted a survey among a sample of students (n=487) and teachers (n=60) from mathematics and engineering within the largest public university in Mexico. We categorized 15 high-quality web resources. Most of them are interactive simulations and computer algebra systems
Disciplines: Educación,
Ciencia y tecnología
Keyword: Educación superior,
Pedagogía,
Tecnología,
Enseñanza de las matemáticas,
Aprendizaje de las matemáticas,
Ansiedad matemática,
Tecnología educativa,
Recursos tecnológicos,
Software libre,
Video,
Estadística,
México
Full text: Texto completo (Ver HTML)