Grids II: Aromatic Acidity and Basicity



Document title: Grids II: Aromatic Acidity and Basicity
Journal: Educación química
Database: PERIÓDICA
System number: 000450052
ISSN: 0187-893X
Authors: 1
1
Institutions: 1Universidad de Costa Rica, Escuela de Química, San José. Costa Rica
Year:
Season: Ene
Volumen: 32
Number: 1
Pages: 45-57
Country: México
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Aplicado, descriptivo
Spanish abstract El efecto de los sustituyentes en la acidez de ácidos benzoicos y la basicidad de anilinas ha sido organizado en cuadrículas para demostrar los efectos inductivos y de resonancia. Se hace énfasis en la relación entre la estructura y la pKa mediante un proceso didáctico nuevo: el procedimiento Buscar-Organizar-Predecir
English abstract The effect of substituents on the acidity of benzoic acids and basicity of anilines has been organized in grids to demonstrate the inductive and resonance effects. The relation between structure and pKa is emphasized by a new educational process: the Search-Organize-Predict (SOP) procedure
Disciplines: Educación,
Química
Keyword: Química orgánica,
Didáctica,
Educación química,
Técnicas de enseñanza,
Acido-base,
Efectos de resonancia,
Efectos de inducción
Keyword: Organic chemistry,
Didactics,
Chemical education,
Teaching techniques,
Acid-base,
Resonance effects,
Inductive effects
Full text: Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF)