Development of decision-making competence in courses of spectrometric analysis of organic compounds



Document title: Development of decision-making competence in courses of spectrometric analysis of organic compounds
Journal: Educación química
Database: PERIÓDICA
System number: 000425558
ISSN: 0187-893X
Authors: 1
1
1
1
1
Institutions: 1Universidade Federal de Pernambuco, Departamento de Quimica, Recife, Pernambuco. Brasil
Year:
Season: Ago
Volumen: 29
Number: 3
Pages: 35-47
Country: México
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract El objetivo del presente estudio fue desarrollar un nivel de competencia que no se encuentra normalmente en los cursos de química de posgrado o postgrado, a través de una intervención didáctica en la disciplina de análisis espectrométrico de compuestos orgánicos. La metodología del trabajo consistió en el análisis de muestra de compuesto desconocido individualmente por cada estudiante. Mientras que la espectroscopía de compuestos orgánicos es más a menudo aprendida y practicada, la intervención permite que los estudiantes se sientan cómodos con la RMN 1H y 13C, y la espectroscopía IR, además de la espectrometría de masas. A lo largo de la intervención didáctica los estudiantes a través del seminario temático presentaron los resultados del análisis de los espectros de las diferentes técnicas utilizadas. Con las habilidades adquiridas de completar este laboratorio, están bien preparados para realizar análisis espectroscópicos en experimentos posteriores encontrados en el laboratorio de química orgánica
English abstract The aim of the present study was to develop a level of competence that is not normally found in graduate or post-graduate chemistry courses, through a didactic intervention in the discipline of spectrometric analysis of organic compounds. The methodology of the work consisted in the analysis of a sample of a compound unknown individually by each student. Whereas organic compounds spectroscopy is most often learned and practiced, this intervention allows students to become comfortable with 1H and 13C NMR, and IR spectroscopy, in addition to mass spectrometry. Throughout the didactic intervention the students, through a thematic seminary, presented the results of the analysis of the spectra from the different techniques used. With the skills acquired from completing this laboratory work, the students become well-prepared to perform spectroscopic analyzes in subsequent experiments encountered in the organic chemistry laboratory
Disciplines: Educación
Keyword: Didáctica,
Competitividad,
Toma de decisiones,
Aprendizaje,
Espectrometría,
Química orgánica
Keyword: Didactics,
Competitivity,
Decision making,
Learning,
Spectrometry,
Organic chemistry
Full text: Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF)