Journal: | Educación matemática |
Database: | PERIÓDICA |
System number: | 000403051 |
ISSN: | 0187-8298 |
Authors: | Cerda Morales, Gamaliel1 |
Institutions: | 1Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Valparaíso. Chile |
Year: | 2015 |
Season: | Dic |
Volumen: | 27 |
Number: | 3 |
Pages: | 197-210 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico |
Spanish abstract | Basado en la teoría de Lakoff y Núñez (2000) sobre “¿De dónde vienen las matemáticas?”, este trabajo muestra algunas reflexiones sobre los fenó menos relacionados con el uso de metáforas en el aprendizaje de las matemáticas. En particular, se propone un ejemplo concreto de modelización matemática que permite explicar cómo puede sustentarse la construcción del concepto “probabilidad” mediante el uso de metáforas que existen en el discurso del profesor |
English abstract | Based on the theory of Lakoff and Núnez (2000) on “Where mathematics comes from?”, this work shows some reflections on the phenomena related to the use of metaphors in the learning of mathematics. In particular, we propose a concrete example of mathematical modelling to explain how the construction of the term “probability” may be supported by the use of metaphors that exist in the teacher’s speech |
Disciplines: | Educación, Matemáticas |
Keyword: | Didáctica, Matemáticas aplicadas, Probabilidad, Aprendizaje, Metáfora |
Keyword: | Education, Mathematics, Didactics, Applied mathematics, Probability, Learning, Metaphore |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |