Journal: | Educación matemática |
Database: | PERIÓDICA |
System number: | 000346598 |
ISSN: | 0187-8298 |
Authors: | Martínez, J. Rafael1 |
Institutions: | 1Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Ciencias, México, Distrito Federal. México |
Year: | 2010 |
Season: | Abr |
Volumen: | 22 |
Number: | 1 |
Pages: | 115-148 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Histórico, analítico |
Spanish abstract | Como pintor, Leonardo aprendió a mirar el mundo en perspectiva y esto significó usar no sólo la geometría y la teoría de las proporciones, sino también analizar la naturaleza de la luz y el proceso de la visión. Con un enfoque globalizador en que la analogía y las matemáticas permitían transitar entre el funcionamiento de máquinas, organismos vivos y las razones de los fenómenos naturales, Leonardo hizo de la geometría y de la visión sus herramientas principales para explicar el mundo |
English abstract | As a painter, Leonardo learnt to see the world in perspective and by this he meant not only the usage of geometry and proportion theory but also to analyze the nature of light and the process of vision. As a result he developed an encompassing approach by which analogy and mathematics provided the bridges to connect the working principles of machines, living organisms and the causal links of natural phenomena. In order to accomplish this, he made of geometry and his theory of vision his main tools |
Disciplines: | Educación, Matemáticas |
Keyword: | Matemáticas aplicadas, Historia del arte, Historia de la ciencia, Leonardo da Vinci, Perspectiva, Geometría, Luz, Proporción |
Keyword: | Education, Mathematics, Applied mathematics, Art history, History of science, Leonardo da Vinci, Perspective, Geometry, Light, Proportion |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |