Revista: | Educação Matemática Debate |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000571828 |
ISSN: | 2526-6136 |
Autores: | Hernández-Zavaleta, Jesús Enrique1 , , |
Instituciones: | 1University of Calgary, |
Año: | 2022 |
Volumen: | 6 |
Número: | 12 |
Paginación: | 1-22 |
País: | Brasil |
Idioma: | Portugués |
Resumen en inglés | The Mathematics classroom is highly complex. It is organized at multiple levels and constraints. Given the methodological challenges of its research, this article proposes the configuration-interaction-emergence triad as a complex, systemic and dynamic approach to the classroom. Its theoretical bases lay down in the investigations of the collective processes permeated by Maturana and Varela´s (1984) studies on human cognition. This qualitative research identified textual productions related to aspects of the triad in two learning experiences: (1) a workshop on educational uncertainty with mathematics teachers and (2) a study with students, in ninth and tenth grades, studying the double pendulum. The results showed the triad as a category of analysis that favors a systemic view of the classroom. We conclude that the triad allows us to focus on a gaze that does not separate but rather understands the systemic and evolutionary nature of the learning processes in the Mathematics classroom. |
Resumen en español | El aula de Matemáticas es altamente compleja, organizada en múltiples niveles y con múltiples limitaciones. Dados los retos metodológicos para su investigación, este artículo propone a la triada configuración-interacción-emergencia como una aproximación compleja, sistémica y dinámica al aula. Sus bases teóricas están en las investigaciones de los procesos colectivos permeados por los estudios sobre la cognición humana de Maturana y Varela (1984). Esta investigación cualitativa identificó producciones textuales relacionadas con aspectos de la triada en dos experiencias de aprendizaje: (1) un taller sobre incertidumbre educativa con docentes de Matemáticas y (2) un estudio con estudiantes, de noveno y décimo grados, estudiando el péndulo doble. Los resultados mostraron a la triada como una categoría de análisis que favorece una aproximación sistémica del aula. Concluimos que la triada permite focalizar una mirada que no separa, sino que comprende el carácter sistémico y evolutivo de los procesos de aprendizaje en el aula de Matemáticas. |
Palabras clave: | Aula de Matemáticas, Aprendizaje Colectivo, Complejidad, Emergencia, Interacción |
Keyword: | Mathematics Classroom, Collective Learning, Complexity, Emergence, Interaction |
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