The configuration-interaction-emergence triad: a complex look at learning processes in the Mathematics classroom



Título del documento: The configuration-interaction-emergence triad: a complex look at learning processes in the Mathematics classroom
Revue: Educação Matemática Debate
Base de datos:
Número de sistema: 000571828
ISSN: 2526-6136
Autores: 1

Instituciones: 1University of Calgary,
Año:
Volumen: 6
Número: 12
Paginación: 1-22
País: Brasil
Idioma: Portugués
Resumen en inglés The Mathematics classroom is highly complex. It is organized at multiple levels and constraints. Given the methodological challenges of its research, this article proposes the configuration-interaction-emergence triad as a complex, systemic and dynamic approach to the classroom. Its theoretical bases lay down in the investigations of the collective processes permeated by Maturana and Varela´s (1984) studies on human cognition. This qualitative research identified textual productions related to aspects of the triad in two learning experiences: (1) a workshop on educational uncertainty with mathematics teachers and (2) a study with students, in ninth and tenth grades, studying the double pendulum. The results showed the triad as a category of analysis that favors a systemic view of the classroom. We conclude that the triad allows us to focus on a gaze that does not separate but rather understands the systemic and evolutionary nature of the learning processes in the Mathematics classroom.
Resumen en español El aula de Matemáticas es altamente compleja, organizada en múltiples niveles y con múltiples limitaciones.  Dados los retos metodológicos para su investigación, este artículo propone a la triada configuración-interacción-emergencia como una aproximación compleja, sistémica y dinámica al aula. Sus bases teóricas están en las investigaciones de los procesos colectivos permeados por los estudios sobre la cognición humana de Maturana y Varela (1984). Esta investigación cualitativa identificó producciones textuales relacionadas con aspectos de la triada en dos experiencias de aprendizaje: (1) un taller sobre incertidumbre educativa con docentes de Matemáticas y (2) un estudio con estudiantes, de noveno y décimo grados, estudiando el péndulo doble. Los resultados mostraron a la triada como una categoría de análisis que favorece una aproximación sistémica del aula. Concluimos que la triada permite focalizar una mirada que no separa, sino que comprende el carácter sistémico y evolutivo de los procesos de aprendizaje en el aula de Matemáticas.
Palabras clave: Aula de Matemáticas,
Aprendizaje Colectivo,
Complejidad,
Emergencia,
Interacción
Keyword: Mathematics Classroom,
Collective Learning,
Complexity,
Emergence,
Interaction
Texte intégral: Texto completo (Ver PDF)