Determinants in university desertion and graduation: an application using duration models



Document title: Determinants in university desertion and graduation: an application using duration models
Journal: Económica (La Plata)
Database: CLASE
System number: 000357938
ISSN: 0013-0419
Authors: 1
Institutions: 1Universidad Nacional de La Plata, Centro de Estudios Distributivos Laborales y Sociales, La Plata, Buenos Aires. Argentina
Year:
Season: Ene-Dic
Volumen: 51
Number: 1-2
Pages: 59-90
Country: Argentina
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Socioeconómico
Spanish abstract Este trabajo investiga el problema de la deserción y graduación de los estudiantes universitarios. Se utilizan modelos de riesgo proporcional no paramétricos para estimar los efectos cualitativos y cuantitativos de factores personales y características socioeconómicas de los alumnos sobre las probabilidades condicionales de deserción y graduación. Se emplean datos de una cohorte de estudiantes de 1991 de la carrera de Contador Público de la Universidad Nacional de Rosario, Argentina. Los hallazgos son útiles para evaluar y diseñar políticas públicas en el sector de educación
English abstract This study examines the issue of student departure from a public university. Non-parametric proportional hazard models are used to estimate the quantitative and qualitative effects of the students' personal and socioeconomic characteristics on the probability of their dropping out or graduating. Data include a cohort of students who started studying accounting at the National University of Rosario, Argentina, in 1991. The results are useful to evaluate and design public policies in the educational sector
Disciplines: Economía,
Sociología,
Educación
Keyword: Econometría,
Estratificación social,
Educación superior,
Estudiantes,
Universidad,
Deserción escolar,
Titulación,
Modelos econométricos,
Políticas públicas,
Argentina
Full text: Texto completo (Ver PDF)