Creative Economy at Girona, Spain: a potential, a hope, and investments to be



Document title: Creative Economy at Girona, Spain: a potential, a hope, and investments to be
Journal: Economía creativa
Database: PERIÓDICA
System number: 000443540
ISSN: 2395-8200
Authors: 1
Institutions: 1Universidad de Girona, Instituto de Tecnología de la Comunicación de la Ciencia, Girona. España
Year:
Season: Nov-Abr
Number: 8
Pages: 159-186
Country: México
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract Algunos actores clave consideran la “economía creativa” (o la “economía del conocimiento”, “industrias creativas”, etc.) como una alternativa viable para que Girona escape del modelo socioeconómico tradicional, basado en la agricultura, la industria pesada y los servicios de baja tecnología. Aunque la retórica de los jefes locales y regionales del gobierno parece adherirse a tal opinión, los datos revelan una fuerte concentración de tales actividades en la Provincia de Barcelona. En realidad, un estudio sobre los datos disponibles para Girona muestra su economía profundamente arraigada en los servicios, en su mayoría intensivos en competencias gerenciales. Por lo tanto, se sugiere que Girona también se enfoque en la ‘economía creativa’ desde una perspectiva gerencial, abarcando el concepto más amplio de ‘economía de la experiencia’, en el sentido dado por los países escandinavos
English abstract Some key players have been considering the ‘creative economy’ (or the ‘knowledge economy’, ‘creative industries’, etc.) as viable driver for Girona to escape from the traditional socioeconomic model based on agriculture, hard industry, and low-tech services. Although the rhetoric from the local and regional heads of the government seems to adhere to such an opinion, the facts reveal a strong concentration of such activities in the Province of Barcelona instead. Actually, a study over the data available of Girona shows its economy deep-seated at services mostly intensive on managerial competences. Therefore, it is suggested that Girona also approaches the ‘creative economy’ from a managerial perspective, embracing the wider concept of ‘experience economy’ – in the sense given by the Scandinavian countries
Disciplines: Economía
Keyword: Economía descriptiva,
Industria creativa,
Economía creativa,
España
Keyword: Descriptive economics,
Creative industries,
Creative economy,
Spain
Full text: https://biblat.unam.mx/hevila/Economiacreativa/2017/no8/5.pdf