La enseñanza tutorial tecnocientífica frente a la diversidad cognitiva: el caso del conocimiento vernáculo



Document title: La enseñanza tutorial tecnocientífica frente a la diversidad cognitiva: el caso del conocimiento vernáculo
Journal: DIDAC
Database: CLASE
System number: 000428772
ISSN: 0185-3872
Authors: 1
1
Institutions: 1Universidad Veracruzana, Facultad de Instrumentación Electrónica, Jalapa, Veracruz. México
Year:
Season: Ene-Jun
Number: 61
Pages: 16-22
Country: México
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico
Spanish abstract Se presenta una reflexión sobre los problemas que surgen del encuentro entre el pensamiento occidental, eminentemente crítico y modernizado, y el pensamiento nativo. A través de la revi- sión de algunos enfoques recientes de la investigación educativa, se contrastan las experiencias en la realización de carreras de tutoría docente en la ciencia y la ingeniería de las universidades públicas mexicanas. El problema se deriva de la consideración fundamental de la estética, que es incompatible con la finalidad política de fortalecer el pensamiento crítico y complejo de los planes de estudios. Finalmente, con base en el razonamiento vernáculo, ofrecemos una serie de recomendaciones específicas, basadas en la reinserción de la lengua al pensamiento
English abstract A reflection on the arising problems between the modern, mainly critical western thought and the native thought is presented. Through the revision of some recent approaches in teaching research, contrast the experience in the conducting of teaching assessment careers and the engineering of the Mexican public universities. The problem strives from the fundamental consideration of aesthetics, which is compatible with the political aim of the strengthening of the critical and complex thinking of the curricula. Finally, based on the vernacular reasoning, a series of specific recommendations are offered, which are based on the reintegration from language to thought
Disciplines: Educación,
Sociología
Keyword: Pensamiento occidental,
Pensamiento latinoamericano,
Cultura,
Ideología,
Educación superior,
Estética,
Educación pública,
Tutoría
Document request
Note: The document is shipping cost.









Original documents can be consulted at the Departamento de Información y Servicios Documentales, located in the Annex to the General Directorate of Libraries (DGB), circuito de la Investigación Científica across from the Auditorium Nabor Carrillo, located between the Institutes of Physics and Astronomy. Ciudad Universitaria UNAM. Show map
For more information: Departamento de Información y Servicios Documentales, Tels. (5255) 5622-3960, 5622-3964. E-mail: sinfo@dgb.unam.mx . Monday to Friday from (8 to 16 hrs).