Educar para transformar: Un enfoque de justicia social en la preparación de maestros de educación bilingüe



Document title: Educar para transformar: Un enfoque de justicia social en la preparación de maestros de educación bilingüe
Journal: DIDAC
Database: CLASE
System number: 000416352
ISSN: 0185-3872
Authors: 1
1
2
Institutions: 1University of Texas, College of Education and Human Development, San Antonio, Texas. Estados Unidos de América
2Texas Technological University, College of Education, Lubbock, Texas. Estados Unidos de América
Year:
Season: Jul-Dic
Number: 58
Pages: 54-60
Country: México
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico
Spanish abstract Educar para Transformar (Educar) es introducido como un modelo ejemplar de justicia social para la preparación de maestros de educación bilingüe. El modelo Educar es conceptualizado dentro de dos amplios marcos interdependientes y complementarios: transformación y revolución, con tres dimensiones interconectadas: iluminación, praxis y concientización, que apuntan hacia un contenido programático. Un espíritu transformador-revolucionario permea el modelo y enmarca una forma transformativa de justicia social con la que se desarrolla un programa ejemplar para maestros de educación bilingüe (Flores, Clark y Sheets, 2011). El enfoque de Educar es el entendimiento de la teoría sociocultural del aprendizaje y la pedagogía transformativa de educación bilingüe/bicultural. Los maestros preparados por el modelo Educar egresarán con conocimientos, herramientas, habilidades, posicionamientos sociopolíticos y un sentido de responsabilidad por la justicia social
English abstract Educar paraTransformar (Educar) is introduced as an exemplary social justice model for the preparation of bilingual education aspirantes. The Educar model is conceptualized within two overarching, interdependent, complementary frameworks of transformación and revolución, with three interconnecting dimensions, iluminación, praxis, and concientización, directing programmatic content. A transformative-revolutionary spirit permeates the model and frames a social justice transformative way to develop exemplary bilingual education teacher programs (Flores, Clark, & Sheets, 2011). Educar’s focus on deep understandings of sociocultural learning theory and transformative bicultural/bilingual pedagogical skills is enhanced by explicit curriculum examining issues such as identity, efficacy, epistemological belief systems, advocacy, teacher responsibility, and commitment to sustained service in bilingual communities. Aspirantes will emerge with knowledge, tools, skills, socio-political positions and a sense of responsibility for social justice
Disciplines: Educación
Keyword: Pedagogía,
Justicia social,
Educación bilingüe,
Formación docente,
Pedagogía crítica,
Educación básica,
Praxis,
Concientización
Document request
Note: The document is shipping cost.









Original documents can be consulted at the Departamento de Información y Servicios Documentales, located in the Annex to the General Directorate of Libraries (DGB), circuito de la Investigación Científica across from the Auditorium Nabor Carrillo, located between the Institutes of Physics and Astronomy. Ciudad Universitaria UNAM. Show map
For more information: Departamento de Información y Servicios Documentales, Tels. (5255) 5622-3960, 5622-3964. E-mail: sinfo@dgb.unam.mx . Monday to Friday from (8 to 16 hrs).