Calidad de la enseñanza superior: reclutamiento docente y responsabilidad social



Document title: Calidad de la enseñanza superior: reclutamiento docente y responsabilidad social
Journal: DIDAC
Database: CLASE
System number: 000416354
ISSN: 0185-3872
Authors: 1
2
Institutions: 1Universidade Federal de Pelotas, Programa de Pos-Graduacao em Educacao, Pelotas, Rio Grande do Sul. Brasil
2Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Sao Leopoldo, Rio Grande do Sul. Brasil
Year:
Season: Jul-Dic
Number: 58
Pages: 47-53
Country: México
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico
Spanish abstract La calidad y la responsabilidad social de la universidad frente a los desafíos encontrados en la relación de la enseñanza con la investigación son el foco de este estudio. Intenta percibir los impactos de estas concepciones en el reclutamiento y en la iniciación de los docentes en la carrera universitaria. Las reflexiones son resultado de la investigación realizada con veintisiete docentes principiantes de distintas universidades brasileñas. Para realizar el estudio se hicieron entrevistas semiestructuradas para explicitar las representaciones de los docentes sobre su trabajo, en especial su percepción de la relación entre enseñanza e investigación. Los resultados han señalado las preocupaciones de los profesores con respecto a su compromiso social cuando de ellos se exigen saberes de su campo de conocimiento específico además de los saberes pedagógicos y de investigación. Como esa base de saberes no se ha establecido en sus recorridos formativos, surgen las dificultades al comienzo de la vida profesional. Comprender este proceso es fundamental para la inserción adecuada de los profesores principiantes y para la calidad de la enseñanza superior
English abstract This paper focuses university’s quality and its social responsibility in facing the challenges met in the relationship between teaching and research. It aims at perceivingthe impacts of these conceptions on the rites of recruitment and on the initiation of teachers in higher education careers. The reflections presented here derive from a research carried out with twenty seven beginning teachers at different Brazilian universities. Semi-structured interviews have been carried out in order to make explicit the teachers’ representations of their work, in special their perception of the relationship between teaching and research. The results point to the teachers’ concerns as to their social commitment, when they are demanded not only in terms of their subject knowledge but also in terms of pedagogical content knowledge, as well as research knowledge. Since this base of knowledges has not been established in their formation paths, difficulties arise in the beginning of their professional life. To understand such process is primordial, both to the adequate insertion of beginning teachers and to the quality of higher education
Disciplines: Educación
Keyword: Investigación educativa,
Responsabilidad social,
Calidad de la enseñanza,
Enseñanza-investigación,
Reclutamiento docente,
Formación docente,
Conocimiento específico,
Educación superior,
Pedagogía,
Investigación
Document request
Note: The document is shipping cost.









Original documents can be consulted at the Departamento de Información y Servicios Documentales, located in the Annex to the General Directorate of Libraries (DGB), circuito de la Investigación Científica across from the Auditorium Nabor Carrillo, located between the Institutes of Physics and Astronomy. Ciudad Universitaria UNAM. Show map
For more information: Departamento de Información y Servicios Documentales, Tels. (5255) 5622-3960, 5622-3964. E-mail: sinfo@dgb.unam.mx . Monday to Friday from (8 to 16 hrs).