Journal: | Contextos (Santiago) |
Database: | CLASE |
System number: | 000379581 |
ISSN: | 0719-1014 |
Authors: | Moscoso Flores, Pedro1 |
Institutions: | 1Universidad de Chile, Santiago de Chile. Chile |
Year: | 2011 |
Season: | Nov |
Number: | 26 |
Pages: | 113-126 |
Country: | Chile |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | La intención del presente escrito es reflexionar sobre la relación existente entre el discurso pedagógico, entendiéndolo como un saber ligado a prácticas educativas históricamente situadas, y la conformación de sujetos gobernables. A partir de un análisis bibliográfico, interesa discutir sobre los potenciales modos en que se conformaría un discurso pedagógico de carácter científico a partir de su articulación entre el saber pedagógico con otros saberes, y la influencia que dicha articulación tienen en la producción de una disciplina pedagógica para la elaboración de una práctica propia, lo que en definitiva remitirá a las formas contemporáneas en que los sujetos son llamados a formarse a sí mismos como modo de gobernarlos |
English abstract | The aim of the present text is to encourage a time of reflection about the existing relationship between the pedagogical discourse, understood as a form of knowledge linked to historically defined educational practices, and the formation of governable subjects. Based on a bibliographical analysis, the interest of this paper is to discuss the potentially different means in which a pedagogical discourse is built, based on the interaction between pedagogical knowledge with other areas of knowledge and the influence this interaction has in the production of a pedagogic discipline in the sense of elaborating its own practices, which ultimately would be linked with the contemporary ways in which subjects are called to form themselves as a mode to govern them |
Disciplines: | Historia, Educación, Ciencia política |
Keyword: | Historiografía, Historia social, Pedagogía, Gobierno, Discurso, Subjetividad, Legitimidad, Estado |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |