Journal: | Conrado |
Database: | CLASE |
System number: | 000486682 |
ISSN: | 1990-8644 |
Authors: | Merchán Gavilánez, María Luisa1 Cadena Alvarado, Rosario1 Napa Yance, Carlos1 |
Institutions: | 1Universidad de Guayaquil, Guayaquil, Guayas. Ecuador |
Year: | 2019 |
Season: | Jul-Sep |
Volumen: | 15 |
Number: | 69 |
Pages: | 399-404 |
Country: | Cuba |
Language: | Español |
Document type: | Ensayo |
Approach: | Analítico |
Spanish abstract | En el artículo se analiza la importancia del papel del docente en la mediación y solución de conflictos en sus estudiantes; lo cual incide favorablemente en el desarrollo de la inteligencia emocional. La población investigada fue de docentes y estudiantes de las Unidades Educativas del cantón Baba, provincia Los Ríos, Ecuador. Luego de aplicarse un test de test de inteligencia emocional y otro de mediación de conflicto, se pudo determinar que el docente tiene una influencia positiva en el desarrollo de la inteligencia emocional, la autorreflexión y autorregulación de los estudiantes cuando soluciona |
English abstract | The article analyzes the importance of the role of the teacher in the mediation and solution of conflicts in their students; which favorably affects the development of emotional intelligence. The researched population was of teachers and students of the Educational Units of the Baba canton, Los Ríos province, Ecuador. After applying a test of emotional intelligence test and another of conflict mediation, it was determined that the teacher has a positive influence on the development of emotional intelligence, self-reflection and self-regulation of students when it adequately solves conflicts |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Educación superior, Ecuador, Profesores, Mediación de conflictos, Inteligencia emocional, Autoreflexión, Autoregulación, Estudiantes |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |