Characterization of verbal activity of a child diagnosed with Attention Deficit Hyperactivity Disorder



Document title: Characterization of verbal activity of a child diagnosed with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Journal: Conrado
Database: CLASE
System number: 000485589
ISSN: 1990-8644
Authors: 1
1
1
Institutions: 1Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, Pachuca, Hidalgo. México
Year:
Season: Ene-Mar
Volumen: 15
Number: 66
Pages: 65-70
Country: Cuba
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract El desarrollo de la investigación presenta un enfoque his-tórico cultural del desarrollo del lenguaje y comunicación en un niño con diagnóstico de TDAH y como se vincula con la actual reforma educativa en México, que en este caso es la perteneciente a los objetivos de la educación primaria en el primer ciclo en función de los aprendizajes esperados que se evalúan en el campo formativo de co-municación y lenguaje. En los cuales se encontró un com-promiso importante de la función reguladora del lenguaje, la consolidación de algunos fonemas, la memorización, regulación, control y seguimiento de instrucciones; así como la necesidad constante de apoyo de un agente ex-terno para realizar las actividades
English abstract This research has an historical culture approach in the de-velopment of language and communication of a boy with a diagnostic of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and how this entail with the actual education re-form in Mexico, in this specific case based on the charac-teristics of the first cycle of elementary school in function with expected learnings in the formation field of communi-cation and language. There was found that exists a com-mittal of the regulate language function, some phonemes consolidation, memory, regulation, control and follow-up instructions; and the need of support for the activities
Disciplines: Educación
Keyword: Pedagogía,
Psicología educativa,
Trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH),
Lenguaje,
Aprendizaje,
Educación básica
Full text: Texto completo (Ver HTML)